VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare  (läst 1738 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotta

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nyrenoverad pool, solfångare från Primastar
    • Visa profil
Solfångare
« skrivet: maj 11, 2008, 11:40:02:02 »
Nu står jag här och är rådvill igen...
Och så glad att jag kan fråga i detta fantastiska forum!
Min fråga:
Ska jag köra fullt ös genom solfångarna eller ska jag låta det gå lite sakta så jag får upp riktig hetta på vattnet???

Och en fråga till: Jag har ingen mätmöjlighet just nu, men skulle gärna vilja kunna mäta vattnet före och efter panelerna. Vet någon om det finns temp.mätare som är gjorda för att borras in i rör och som har någon smart lösning för att slippa läckage? Jag fick med en tempmätare till styrningen av panelerna och den var så lätt och smart att montera så jag skulle vilja ha separata sådana.

Ha det bra allihopa med poolstöket!

Lotta

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solfångare
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2008, 12:32:00:00 »
Har du automatikk så kjør fullt volum på, inget å henet på å dele dette opp med mindre du har lite fangerareal på solfangerne så det blir for stort mottrykk (se på manometer på sandfilter). Du får sikert kjøpt løse slike tempfølere hos din leverandør.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Solfångare
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2008, 12:33:45:45 »
Hej,

Du kan köra med vilken termometer som helst som har en givare på tråd. Tejpa fast givaren på slangen eller limma
sätt sen frigolit och tejpa igen, den blir tillräckligt bra så slipper du göra hål med allt vad det innebär av läckagerisker mm.

Mäter själv tempen i poolen på inloppen från skimmer innan pumpen med en givare har sen en trådlös  koppling till basen i köket,
ligger tyvärr på gränsen av räckvidden så det blir batteribyte ofta för att hålla kontakten med det funkar OK.

Billiga trådlösa hittar du t.ex hos Clas Ohlsson.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag