Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Nu kommer min favorit formel. det går ät 1,17 kwh att värma en kubik vatten en grad. Antag att det skall avges likea mycket för attkyla en kubik en grad. Vet inte hur mycket du snurrar vattnet med säg 4 ggr på ett dygn poolvolym ca 4*8*1,4 = ca 45 M345M3 passerar röret 4 ggr per dygn = 180 M3 som flödar genom röret, alla dessa kubik tappar då säg 1,5 grad vid passagen genom röret.Det borde blir 180 * 1,5 * 1,17 = ca 316 kwh i avgiven energi. Om pumpen går 24 timmar är det en effekt på 316/24 = ca 13 kw som röret ger....Det verkar helt enkelt totalt orimligt att man skulle tappa 1,5 grad i röret om ovanstående beräkningar har ngn som helst anknytning till verkligheten.Men som antytt ovan är ju uträkningen baserad på ett antagande som jag inte vet om det stämmer, hur som helst tycker jag att det verkar helt orimligtatt konstant förlora så mycket i röret./ Housedad
Men det däremot låter en smula märkligt..Är det möjligt?Varmare i vattnet än i luften??Utan teknisk uppvärmning.
Men det däremot låter en smula märkligt..Är det möjligt?