Jag vill nog hålla med tidigare skribent om att 12 m2 är i minsta laget till din poolstorlek. Jag har en 4x8 pool och har 28 m2 solfångare. Den drivs med separat pump som startar då solfångartemperaturen är 3 gr. högre än pooltempen. Det man vill uppnå med stor solfångaryta är hög effekt för att snabbt komma upp i temperatur i poolen även om antalet soltimmar inte är alltför många per dag. Det är ju svårt att kvantifiera värmeproduktionen men några data: efter start i våras (11 grader) tog det ca 1,5 veckor att nå 23 grader med uppskattningsvis halav tiden soliga dagar och halva tiden mulet väder. Därefter kom en ca. veckolång solig period och då nådde vi 32 grader som mest.
Vid 23 grader höjer jag temperaturen i poolen ca 4 grader om solen får lysa en hel dag, vid pooltemperaturer närmare 30 så är ökningen per dag givetvis mindre. Då jag känner med blotta handen vid utloppet från solpanelen är det "som en varmvattenkran". Skall sätta in termometrar vid tillfälle för att försöka kvantifiera mera, men annat har högre prioritet just nu.