1. OM teknikrummet och läckorna ligger över vattennivån finns ju inga problem att bara stänga av cirkpumpen och låta vattnet rinna ned i poolen och fixa alla läckor utom de vid inloppen i så fall.
2. Det har nog aldrig tillverkats en pool där man inte kan plugga både inlopp och utlopp på "poolsidan" så man kan underhålla cirkulationssystemet, det vore rent vansinne.
Mitt råd är alltså att plugga och laga på en gång, då behöver du inte tänka på det där mer, och jag håller med din VVS-kille att det ska vara hårda rör där det är möjligt.
Om möjligt, se till att han/hon använder långa böjar där det är 90° vinklar, du får mycket lägre flödesmotstånd då, och en bättre fungerande rening.
Jag skulle absolut inte laborera med Natriumsilikat/vattenglas då det är så enkelt att fixa det där en gång för alla.
Risken är att Natriumsilikat/vattenglas sätter sig inte bara där du vill att det ska göra det, utan även i centralventilen, cirkpumpen, ventiler och andra rörliga delar där du inte vill att det ska finnas klägg som gör dem svåra att hantera.
Hade det varit svårt att fixa, möjligen, men nu är det inte det.
https://vattenbutiken.se/sv/pvc-90-langa-kopplingar?gad_source=1&gad_campaignid=16260668317&gbraid=0AAAAABwldC_bws5ylBIfv4pxjpH4oi1VN&gclid=CjwKCAjwxITRBhBYEiwA6mZm7bJy1l9YzTsWuk0I_NnAAAaNDZHXKe0dsBJ1YLA4hHStji_6tyrooxoC6dAQAvD_BwE