Hur undviker folk med pump ovanför vattenlinjen att pumpen går torr vid uppstart? Känns i princip helt omöjligt att starta pumpen utan att den går torr i 20-30 sekunder innan det blir bra flöde. Givetvis har jag fyllt upp den innan uppstart men det vattnet försvinner ju, bara lite i silkorgen längst ner blir kvar.
Exakt ett känt problem , så har jag dock haft det i 20 år och det är ett litet stressmoment varje gång man startar upp innan den tar max och luften är helt borta under locket ,inte minst därför att den även jobbar mot luft som står i rören ut mot poolen o de tar en stund innan luften är borta .
Men så här gör jag , börjar med att sätta den helt täta pluggen i botten på skimmern , sen av med locket på pumpen m med vattenslang fyller jag pumphuset o låter det rinna in i röret mot poolen det kommer doc inte ut i poolen pga av pluggen , sen har du hela röret skimmer och poolpumpen fyllda, när du sen sätter på locket på pumphuset skall det vara helt tätt o o skapar att vaccum som gör att vattnet står kvar trots att du skruvar ut pluggen , dvs precis samma vaccum som inträffar när du stänger pumpen under drift , om vatttet då sjunker i pumphuset jag då har du ett läckage mellan pump o skimmer som du först måste hitta, oftast är det pga av otättlock , men när det inte sjunker kan du starta pumpen m det kommer att sjunka direkt men inom 10-20 sek brukar den ta max, och när du gör så här kommer axeltätningen inte att gå torr den har vatten till sin smörjning o kylning så den klarar lätt någon minut så länge inte det är helt torrt i pumphuset