Du som har öppen pool?
Tänk 7,5-% regeln
CYA är inte fel eller dumt här. Ibland ett måste om man har öppen pool. I Spanien har man klorinatorer nu med dubbelt så hög produktion för att kompensera utebliven CYA.
Lek med tanken att du har 30 ppm CYA då bör du ha över 2,25 ppm i fritt klor som uppmätt.
Det är här det blir fel mot riktlinjer från Folkhälsomyndigheten med max 2,0. Branschen får sätta egna riktlinjer här uti från produkt. De måste inte följa dessa riktlinjer för privatpersoner. Offentliga pooler måste göra detta om de använder klor. Om inte blir det stora krav på provtagning här.
Skrev tidigare om tillgängligt och fritt klor samt DPD. DPD1 skiljer inte på dessa två. Men det är bara fritt klor som är desinfektion. Inte när kloret sitter på CYA.
Som exemplet ovan med 30 ppm CYA och uppmätt fritt klor på 2,25 ppm så sitter allt uppmätt klor på CYA. Finns inget fritt klor och desinfektion här.
Om jag idag haft CYA i min pool?
Tänk 30 ppm så hade jag minst legat på 3 ppm i uppmätt fritt klor. I verkligheten kanske 0,75 ppm? Teoretiska beräkningar men ganska nära sanningen.
Är jag rädd att bada i ett vatten med hög klorhalt? Beror på CYA skulle jag säga.
Så tänk 7,5-% med CYA här.