Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage anslutning poolvärmepump  (läst 396 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Margaretha1968

Läckage anslutning poolvärmepump
« skrivet: maj 24, 2024, 08:24:00:00 »
Hej när jag startar upp poolen så läcker det i anslutningen rör till poolvärmepumpen (KMP). Jag fick hjälp av en stark karl att skruva i. Har förstått att det är o-ringen som behöver bytas. Har själv inte tillräcklig stark muskelkraft för att lossa röret. Får hjälp först om ca en vecka. Har två frågor som jag hoppas få hjälp med.

- vilken diameter o-ring är det jag ska köpa?
- det är brådis med att sätta igång med uppstarten. Vattnet blir grönare för varje dag. Är det farligt starta upp fast det läcker i anslutningen?
Tack på förhand

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckage anslutning poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2024, 08:41:14:14 »
Du har rätt mycket vatten i poolen, så om det bara fuktar eller droppar så är det ingen fara, om det inte rinner in i  maskinen på något sätt.
Jag skulle nog stänga av flödet och ta o-ringen med mig till en poolfirma när det är dags att köpa nya O-ring.
Då slipper du chansa.

Håll koll på nivån så att skimmern inte går tom, för då kan cirkulationspumpen haverera.

Denna tång har jag köpt, gripvidd 100 mm, inte så dumt för alla poolägare att ha i garaget.
Bara 199 kr.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/polygriptanger/polygriptang-400-mm-2000046880
« Senast ändrad: maj 24, 2024, 08:45:51:51 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Margaretha1968

SV: Läckage anslutning poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2024, 10:06:34:34 »
Tack för svar. Ja ser till att vattnet är i rätt nivå inför uppstart. I anslutningen till poolvärmepumpen så rinner det, inte bara droppar. Om jag ändå för några timmar kör på med uppstarten dvs fixar med dammsugning, klor etc och sedan stänger ner. Kan vattnet på något sätt komma in i poolvärmepumpen och skada den? Dröjer som sagt innan jag får hjälp och behöver helst fixa idag.

Vg verktyg så sa personen att man endast ska använda handkraft då risk finns att det går sönder dvs blir för hårt åtdraget? Men vore ju bra om jag kunde klara detta själv 😀

Utloggad MathiasS

SV: Läckage anslutning poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2024, 11:50:18:18 »
Ärligt talat skulle det förvåna mig om oringen verkligen behöver bytas.

Skaffa en tub eller flaska med Unipack Glidex och smörj in o-ringen ordentligt. Därefter tar du hjälp av en STOR polygrip så att du orkar dra LITE hårdare, inte allt du orkar. Vicka lite på slangen/röret när du drar åt så sätter det sig ordentligt - låt inte röret hänga i kopplingen medan du drar åt. Se också till att spåret där oringen ligger är helt rent. Det behövs mer av teknik än styrka för att få det tätt....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Margaretha1968

SV: Läckage anslutning poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2024, 11:52:11:11 »
Behöver nog en sån polygrip 😀

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag