Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om den bara ska gå på sommaren borde det fungera, avfrostningsfunktionen på poolvärmepumpar brukar vara ett skämt, så räkna inte med drift på vintern.Det där med trycket blir ju bara en ren spekulation, men som regel sitter ju värmepumpen efter cirkpumpen så det kan vara skapligt högt tryck i dem, inte minst när någon pluggar inloppen med fingrarna, 1 bar skulle jag inte tro är onormalt.Att den bara värmer upp till som mest 45 grader KAN vara en begränsning i styrdatorn, att det inte går ställa börvärdet högre, tekniken som sådan med R32 och inverter borde möjliggöra 65 grader.Max börvärde kanske är 40 grader?Och att då max fram kan gå till 45 grader?För att få veta så måste du nästan få svar från någon som säkert vet.
De har ju uppgett en fantasi-COP på över 15.0, så man får nog ta allt som står där med en stor nypa salt, om du ska värma till 45 grader så kan du kanske räkna med ca 4.0 i COP och kanske 4-5 kW uteffekt.(vid höga temperaturer förlorar en kompressor både i uteffekt och drar mer ström, hur mycket effekt som förloras och hur mycket mer ström den förbrukar beror på kompressortyp och vad den är designad för, en scrollkompressor förlorar t.ex inte lika mycket uteffekt som en kolvkompressor, men ökar å andra sidan effektförbrukningen mer)Lyfco må vara ett stort märke, men säljs av Outl1 som kanske har sveriges sämsta betyg på olika recensionssajter - räkna inte med att det är en kvalitetsmaskin, och räkna inte med bra hjälp om den går sönder.Med detta sagt så är väl konstruktionen på en poolvärmepump bland det enklaste man kan åstadkomma, det ska vara riktig illa ställt om man inte får en sådan att fungera.
Jag skulle vara lite försiktig med installationen du pratar om. Om du kopplar detta till en buffert tank som sen värms upp mer innan det går ut till dusch kan det funka men som du skriver att gästerna får nöja sig att duscha i ljummet vatten 40 grader för det är vad du hoppas värmaren klarar.Det innebär en oerhörd risk för legionella som är absolut störst att få i en dusch när du andas in vatten dimma så utav den anledningen är det inte en lösning jag skulle rekommendera för att värma tappvatten. tvärt om.
Jag har solfångare på taket, de värmer till 70C, men inte alla dagar, då det regnar. Så legionella är ett ickeproblem. Denna pumpen ska bara hålla grundvärmen i tanken, gästerna blir nog inte så glada om det är 25C efter natten, men 40C går att duscha i på sommaren.Har nu kopplat in värmepumpen, det fungerar bättre än förväntat, +3C ute idag och det tog max 1,5h att värma från 29-40C på 500L, nu går returen ut en bit upp, så säg att jag värmde 350L så är det nog nämare sanningen eftersom vattnet skiktar sig, det tog över en timma innan pumpen behövde avfrosta trots att det har regnat typ ien månad i sträck så luften är otroligt fuktig, ungefär 2min så var den avfrostad, man har ändå hört om värdelös avfrostning på dessa så blev positivt förvånad.Jag fick bygla vattenflödesensorn, den klagade på för lite flöde, jag ligger nog precis under gränsvärdet, räknade lite på det, bör ligga runt 2kbm/h, och denna vill helst ha 2-3kbm så är strax under.Det är 4-5 grader delta på in och ut, så jag tror inte det blir några problem i längden. Lite sämre COP får man nog då dom verkar vilja ligga på 1-2C delta.För 8000+2000kr installationsmateriell och 5h arbete får man vara nöjd med detta resultat. Får jag 2-3år ur pumpen är jag nöjd.
Intressant!4.25 kW i snitt på 1.5 h uppvärmning!3.7ish i COP, om det är 1.15 kW_in (enligt manualen). Bra! Men gissar att P_in är mycket högre i verkligheten, så COP är nog kring 3 som de flesta tappvarmvattenvärmepumpar.Men snälla, lova att se till att bevaka tempen så att den "bränns" ur ibland Räcker om du når över 50°C stadigvarande, eller 70°C i ett par sekunder.