Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funderar på att anlägga markpool på sommarstället och jag är mer intresserad av kylning än uppvärmning. Jag vill ha en pool som är svalkande (max 25 grader) riktigt varma dagar. Om det är dåligt väder är jag inte intresserad av att bada. Vår och höst inte aktuellt.Säg att man bygger utan isolering mot marken och låter den stå öppen nattetid, och säg att det är 35 grader i luften vareviga dag under flera veckor. Hur varmt kan vattnet bli utan kylning i ett värstascenario? Vad kan man mer göra för att hålla nere temperaturen?
Tack för svar!@Rickard: Jämförelsen med insjöar håller väl inte riktigt...? Om du förstorar upp en pool till en sjö så ökar volymen med kubiken men ytan med kvadraten. Det borde innebära att en sjö (i synnerhet en djup sjö) bevarar vinterkylan mycket längre eftersom vattenmassan som ska värmas är större relativt den yta som solen har att verka på.@kwhalp: Förstår hur du menar, men jag är alltså inte ute efter en pool som känns behaglig för badande i timmar utan en pool där man kan ta ett rejält svalkande dopp i tio minuter.Jag har varit i Death Valley och är tacksam över att sommarstället inte ligger där. Men att dagstemperaturen kan ligga över 30 grader en eller två veckor i sträck är redan en realitet i delar av Sverige. Det kommer inte att bli bättre. I varmare länder kyler man pooler så vitt jag vet.Min fråga är väl egentligen vad som är "steady state" temperatur i en ouppvärmd markpool givet en konstant dagstemperatur på 30 respektive 35 grader. Någon som vågar sig på en gissning?