Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Drar 3.7 o ger 3.5 i denna situation hur man får de tillCop 4.1 kan du fråga leverantörenVid luft 15 °C/vatten 26 °C/luftfuktighet 70%- Kapacitet kW: 3.5- COP: 4.1
COP = Coefficient Of Performance (Värmefaktor).4.1 COP => 1 kr el in : 4.1 kr ut i värme.4.1 COP => 1 kWh el in : 4.1 kWh ut i värmeSåhär räknar dom enligt produktbladet:3.7A * 231V * 4.1 COP = 3500W = 3.5 kW Pumpen är i princip identisk prestandamässigt med min Lyfco Splash 35:a... som räcker gott till mina numera 5 m3 (dvs 5000L vatten).Vilken temperatur vill du ha i vattnet?Du kommer nästan ha 12 m3 i den där poolen!Mitt råd är att gå upp i en storlek om du vill ha riktigt varmt vatten (vi föredrar 32°C : ). Om du är nöjd med 25°C-28°C så funkar den nog ypperligt under juni-augusti.Har dock ingen erfarenhet av värmepumpen i sig, så ljudnivå och hållbarhet överlåter jag till någon annan att bedöma.
Tack för bra förklaring.Tror jag drar till på den som är upp till 32 m3, kostar bara 1000kr extra.
Men när det är varmt ute vill man väl svalka sig? 32 låter väldigt varmt i en pool hehe. Själv spanar jag värmepump till min 360 som jag bara kan förlänga badandet lite då jag får upp värmen till 27 med "knotter" poolplasten juni - aug Den TS länkar kanske "duger" då åt mig då va? Känns onödigt starta ny tråd när det ändå hamnar som samma storlek. Jag har en Intex 26648 med 10500 l/h. Fråga till TS: Vad har tänkte du för kit då att rena vattnet med? Eller ska du köpa nått kit?
Alla i vår familj är överens, 32°C är optimalt! Har för mig att forumägaren Rickard föredrar 32°C också, så då är saken biff!Man kan då bada i princip hur länge som helst, endast "russinfingarna", toabesök eller matintag sätter stopp!Vissa hävdar att 27-28°C är optimalt om man ska simma längre sträckor, men jag tycker det går lika bra i 32°C badvatten.Imponerande dock att du får hela 27°C med enbart bubbelplast och sol, var i landet bor du? (Skåne gissar jag på!?)Men det är klart, om det skulle bli Målilla-rekord á la 38°C lufttemperatur i skuggan, så kanske 27°C badvatten vore en dröm!