Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svårt att se på bilden, men jag vet att man kan, om man har utomhuspool, få en gulaktig sörja om vissa träd eller buskar finns i poolens närhet. Det handlar då om pollen som hamnar på ytan, ibland blandas med lite fett (hudfett, sololja eller liknande som kan hamna i poolen) och sedan klibbar sig fast vid vattenlinjen. Det brukar gå att ta bort med scrubbisvamp och lite rengöringsmedel. Om det inte blandats in något fett går det bort väldigt lätt.Det gula på linern är inte typ fattigt, däremot på badstegen precis ovanför vattenytan, kan det vara samma sörja med solkrämer osv?
Hej,Testa att blöt en tvättsvamp med T-röd. Använd den mjuka sidan att gnugga ytan på din liner. Vet inte om det är pollensäsong nu? Lite sent på året. Problemet borde då ha varit tidigare.Vidare för högt pH orsakar inte en gul färg. Har kanske varit mycket badande och du använder klor? Tror inte att det gula beror av att du höjt pH. Klor och mycket bad bildar bundet klor. Sista steget av bundet klor är oljigt gul. Ligger alltid vid ytan och skvalpar. Reagerar tyvärr med allt.Försök att gnugga bort det så fort som möjligt. Annars är risken att den kvarstår som ful rand.Roger
Hej Roger, alla, Jag har också en gul rand, mest i ett hörn av poolen (en kortsida och 75% av anslutande långsida, på den långsidan sitter även inloppen) och jag har mer eller mindre gett upp. Läst alla om dessa gula ränder och det du skriver verkar rimligt, att det är sista steget/ngt barn som gjort nr 1 etc så jag har accepterat att det är permanent.Minns tydligt (eller är det en efterhandskonstruktion? :-)) att ett av barnens kompisar hängde just i detta hörnet vid ngt tillfälle där det var mycket bad + att denna kompis även var nyinsmord med solkräm = ingen bra kombination.Två saker undrar jag dock:1. Kunde man ha gjort ngt för att förhindra det, förutom det uppenbara? Mer klor? Mindre klor?Det här med kalcium låter intressant, men jag mäter bara klor och pH i princip, men känns som ett oundvikligt resultat om/när det väl händer.2. Inser att jag svarat på det själv, men hur kommer det sig att det är just i detta hörnet? Andra långsidan är i princip som ny, menar att det är mycket rörelser och cirkulation i vattnet när man badar men processen kanske går så snabbt att det begränsas till det område där Det Misstänkta skedde innan ytvattnet hinner cirkulera runt? På både gott och ont kanske.Thermopool med fabriksydd sandmosaikliner, 8x4, då veckopuckar med CYA mm (men hade sannolikt inte hinnas byggas upp pga nytt vatten), nuförtiden "inomhuspuckar" från Poolklubben. Dosering via puck-i-burk-med-borrade-hål i skimmern.Och, en sak till kom jag på:3. Nu efter 4 år börjar färgen på linern försvinna i skarven mellan botten och väggar (=blir vitt) och lite i samma lägen i vår helgaveltrappa. Gissar att det beror på sträckning/böjning och att tidens tand gör sitt, men kanske talar även detta för att jag borde se över kalcium eller ngt annat värde för att stoppa förloppet? Egentligen aldrig haft riktiga problem med vattnet i sig, ett par ggr har det blivit lite grumligt men har berott på liiite lågt klor och löst sig av sig själv med nomal klortillsättning.