Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Gullars,Tror ditt bundna klor är högre än det instrumentet visar. Anledningen är att det är samma molekyl som mäter fritt klor och bundet klor. Har tidigare skrivit om fantomklor.Finns inget namn i detta land för detta. Så jag försöker efterlikna det verkliga.Är man långsam med sin frittklormätning som kan ta upp till tre minuter med ett instrument och att krossa tablett så är risken att fantomklor uppstår. Det är första steget av bundet klor som färgar DPD pga. att mätningen tar för lång tid. Alltså ett mycket bra instrument visar fel. Därför brukar jag rekommendera Biltemas kit med tabletter. Mycket snabb att ge ett resultat. Alltså tiden för mätning av fritt klor är av stor vikt. Snabbare dess bättre. Sen har DPD (fritt klor ) ett annat problem. Ligger du över 2 ppm finns risken att ditt värde visar för lågt resultat om du tar för lång tid på dig.Hoppas andra som läser att Biltemas enkla kit inte är dumt? Vidare som komplement Hannas instrument för totalklor. I ditt fall skulle jag rekommendera att sänka klorhalten vid bad. Vidare höja efter bad.Du ligger lite högt i klorhalt vid bad. Kommer bilda bundet klor. Speciellt då barn är närvarande. Sista steget av bundet klor är reaktivt.Tror inte vattnet är dåligt. Inga bakterier osv. Klor och bundet klor kan vara en orsak. Vidare mät inte alkalinitet. Din automatik sänker pH och alkalinitet. Hög alkalinitet motverkar din pH-sänkning.Med vänlig hälsningRoger