Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump  (läst 57380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

SV: Värmepump
« Svar #20 skrivet: februari 19, 2006, 12:22:27:27 »
Pumpen kanske har en flödesgivare. Får kolla med dom. Hittade för övrigt vem som tillverkar G & J:s pumpar.  http://www.phnix-e.com/english/index/index.asp

/Poolnicke
« Senast ändrad: mars 29, 2006, 21:39:15:15 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepump
« Svar #21 skrivet: februari 25, 2006, 22:28:23:23 »
Mina grannar köpte värmepump från Svenska Poolfabriken, den verkar inte ha några begränsningar vad gäller tempen, den fungerade dessutom helt klanderfritt under första året, tar hela poolpumpens flöde, och kostar inte mer än andra poolvärmepumpar.

Verkar vara nåt man kan stasa på (så länge det inte kommer ut några BILLIGA pumpar på marknaden)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Värmepump
« Svar #22 skrivet: februari 26, 2006, 08:33:06:06 »
Tack för tipset Rickard. Kan ju vara värt att lägga några kronor extra på en pump som man vet funkar.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Björn

SV: Värmepump
« Svar #23 skrivet: februari 26, 2006, 10:58:30:30 »
Poolfabriken säljer pahlen. Det är samma värmepump som jag hittat hos poolstore 2000:- billigare. Som sagt den verkar ju ganska gedigen. Det låter ju också bra det Rickard rapporterade även om ett år inte säger så mycket.

Jag fick förresten pris på en gullberg & janssons GJPACW 20. Det var inte så mycket billigare att det känns motiverat att köpa en som inte tar hela flödet.

Mitt val står fortfarande mellan paheln maxitemp 51 för 26.900:- och MBC Galanz för 23.000:-.
Jag väntar nog mars ut för att se om det dyker upp nåt ytterligare erbjudande. Min pump ska vara installerad och klar 1 maj har jag tänkt mig.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Poolnicke

SV: Värmepump
« Svar #24 skrivet: februari 26, 2006, 14:10:02:02 »
Björn, samma tidsplan som jag har. Vet du vilken maxtemp Maxitemp 51 har?  Troligtvis inte 51 grader  ;)

Klarar den att arbeta när det är minusgrader? Gullberg och Janssons fungerar inte när det är minus ute. Mbc pumpen verkar också bara fungera när det plusgrader.

Tänkte att man kanske kunde värma ett spabad i framtiden.

Om vi landar på samma pumpval  kanske det går att få fram 10% rabatt om man köper 2 st.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Björn

SV: Värmepump
« Svar #25 skrivet: februari 26, 2006, 15:43:54:54 »
Maxtemp för Maxitemp verkar inte vara angiven i manualen. Önskad temp ställs på en ratt 1-10, ingen skala i °C.
Däremot står det att den slår av vid utetemp kallare än +5°C. Det står i monteringsanvisningen på http://www.poolstore.se/
Köldmediat R407C har man i stort sett slutat med i luft-luft aggregat. Istället har men R410A för att ge värme vid lägre utetemp. Om man ska värma pool så är utetempen förhoppningsvis åtskilliga +grader och då ger R407C Något bättre verkningsgrad.
Kan vi få rabatt om vi köper två är det klart att jag är interesserad. Fler kanske är interesserade?
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad suezen

SV: Värmepump
« Svar #26 skrivet: februari 26, 2006, 17:07:26:26 »
Hej,

Jag är också mycket intresserad av att köpa en Maxitemp nu innan sommaren.

Mvh
Anders

Utloggad Poolnicke

SV: Värmepump
« Svar #27 skrivet: februari 27, 2006, 11:12:57:57 »
Fick svar från poolstore angående pahlen pumparna att: Den levererar sina kW om man ställer vredet på max. En pool på 25 m3 skall inte vara några problem att komma upp till 30grader.

De kan också ge en offert på flera pumpar.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Björn

SV: Värmepump
« Svar #28 skrivet: februari 27, 2006, 16:07:16:16 »
Jag har 6 kw elvärme idag så 8kw luftvärme blir ett klart lyft för mig. Jag är beredd att köpa.

Nu ska vi bara hjälpas åt att få ett bra pris. PoolNicke, Anders och jag det är tre. Är det några fler som vill hänga på?
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad suezen

SV: Värmepump
« Svar #29 skrivet: februari 27, 2006, 19:54:44:44 »
Hej,

Som sagt, jag är mycket intresserad, frågan är bara om man ska ha en modell 35 eller 51? Prisskillnaden är ju liten så det spelar ingen större roll men jag har fått för mig att livslängden blir längre om pumpen får gå längre tider jämfört med korta tider som det blir om pumpen är överdimensionerad. Jag har en pool som är 7*3,5 meter och ca 1,5 meter djup (Miamipool).

/Anders

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag