CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump  (läst 57185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5559
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Värmepump
« Svar #10 skrivet: december 25, 2005, 01:29:09:09 »
Köp inte en värmepump som inte kan värma vattnet ordentligt, finns ingen anledning...

Själv har jag aldrig under 30ºC i poolen, linerhaveri eller ej, skall man verkligen ha nytta av, och njuta av, poolen så skall man inte frysa när man hoppar i.

Solfångare i samband med hög temp i poolen är jag tveksam till, men jag kan ha fel, ni med solfångare får gärna rapportera hur varmt vatten ni får, det skulle vara kul att få veta!  ???
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Värmepump
« Svar #11 skrivet: december 25, 2005, 11:50:11:11 »
Vi använder solfångare till poolen, fungerar klockrent, värmer till över 30 grader, har automatik som t.o.m slår av solfångarna vid ca 30 grader! Men, och det är ett stort men i vårt klimat, dom fungerar ju bara när det är solsken, detta gör att jag kommer att kompletera med VP-uppvärmning.
För ska jag bada i poolen ska det vara varmt och jag har tröttnat på att vara beroende av solsken flera dagar i sträck för att få till tempen!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5559
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Värmepump
« Svar #12 skrivet: december 25, 2005, 14:04:45:45 »
Jag tror du är ganska normal RLA, de flesta som skaffar solvärme berättar om att det inte är några problem att komma upp i 30 grader, om det inte vore för klimatet...

När det varit moln/regn några dagar så vill man ju verkligen ha nytta av sin pool den första riktigt fina dagen, inte går det om man bara har solfångare!

Om man ändå skall komplettera med värmepump, varför då inte värma enbart med värmepumpen, det kostar så lite att pay-offtiden på solfångaranläggningen blir oändligt lång!

Det är i alla fall min menig.

Unnar man sig att spetsa med elpatron de dagar solfångarna inte räcker till så kan det dock vara en bra lösning med solfångare, men inte som enda uppvärmning och med kravet att poolen skall vara badbar när man själv känner för att ta sig ett dopp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Värmepump
« Svar #13 skrivet: december 25, 2005, 14:25:15:15 »
Jag byggde poolen före installation av VP, men om jag fick chansen att göra om poolprojektet så skulle jag, precis som du säger, inte ha både solpanelar och VP, jag skulle förstås bara ha VP. Mina solpaneler med motorventil och styrning kostade 30' och för den summan får man en bra LV-VP!

Eftersom jag har solpanelerna på plats tänker jag kompletera med den VP som nu finns, såvida det inte finns någon som är intresserad av min solanläggning? 15'? hämtas hos mig!

Spetsa med elpatron? huvaligen, inte hos mig i alla fall!!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Värmepump
« Svar #14 skrivet: februari 17, 2006, 05:46:03:03 »
Någon annan som värmer poolen med luftvärmepump som inte har handlat från MBC-trading?

Känns efter diskussionerna i denna tråd lite osäkert att köpa en pump som "bara" kan leverera upp till 28 grader.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Björn

SV: Värmepump
« Svar #15 skrivet: februari 17, 2006, 10:04:30:30 »
Jag kommer att köpa en värmepump i vår.  Innan jag såg att MCB har satt ner priset till 23.000:- så var jag mest inne på Pahlen maxitemp 51 för 26.900:- hos Pool Store. Jag kan dock inte utläsa högsta möjliga temp ur manualen.
Jag har svårt att avgöra vilken som är bäst. Pahlen verkar gedigen men har lite simplare styrning. (Man ställer temp på skala 0-10.) Pahlen har angivet effekter vid olika temperaturer, seriöst. MCB säger inte vid vilka tempar deras effektangivelse gäller.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Poolnicke

SV: Värmepump
« Svar #16 skrivet: februari 18, 2006, 13:30:55:55 »
Har tittat på gullberg  & janssons GJPACW 20

www.gullbergjansson.se

Någon som har köpt denna och kan förmedla sina erfarenheter?

/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Björn

SV: Värmepump
« Svar #17 skrivet: februari 19, 2006, 00:24:22:22 »
vet du vad GJPACW 20 kostar?  Manualen säger max 3 m3/h flöde. Jag har nog 15m3/h så jag måste i så fall strypa in ett delflöde.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Poolnicke

SV: Värmepump
« Svar #18 skrivet: februari 19, 2006, 06:25:45:45 »
Har fått ett pris som de inte vill gå  ut med. Kontakta dom direkt så får du svar info@gullbergjansson.se

Lite fårvånad att de inte vill skylta med priset då det är mycket konkurrenskraftigt. Man vill ju inte  förstöra  chansen att  göra en bra affär.

Men  pris är inte allt. Att flödet bara är 3 m3/h innebär detta att effekten blir lägre än andra värmepumpar? Min poolpump trycker 11 m3/h.

/Poolnicke
« Senast ändrad: mars 26, 2006, 21:56:55:55 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Björn

SV: Värmepump
« Svar #19 skrivet: februari 19, 2006, 11:10:37:37 »
Ok. Jag ska maila och fråga pris.

Det innebär att du måste köra 8m3/h förbi värmepumpen och 3m3/h igenom. Det kan ju vara svårt att strypa in det på handventiler.

Man kan tro att ett delflöde ger sämre avkylning av värmepumpen och därmed sämre effekt än om hela flödet gick igenom den men effekten och COP borde ju vara angiviet vid 3m/h flöde och dessa värden är ju bra.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag