Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu visar det sig i alla fall att vi har för låg CYA
Mmm, tror ytterst få skulle vägra automatik om de fick den, så primärt är det nog en kostnadsfråga.Det man inte får glömma är också att det finns fler än man tror som har mycket pengar, och då är det väl mer eller mindre självklart att man köper automatik.Och elbil för att dra bilparallellen. För många som bygger på tight budget, och förverkligar en dröm, så är Automatiken något man ofta sparar in på.
Vad anser du är för lågt? Jag har stannat på 10 ppm men funderar på att gå upp till 20 ppm för att få lite mer stabilitet. Men är ny på sånt här så...
När man räknar på drift och underhåll av många tekniska anläggningar så pratar man ofta om livscykelkostnaden (Life Cycle Cost) när man jämför olika alternativ. Jag tänker ofta så även privat. För oss som aldrig åker bort mer än max 1 vecka under poolsäsongen så ser jag väldigt liten nytta med automatik men mycket onödigt arbete (släpa 25 litersdunkar och reparera automatiken) och kostnader (dyra kemikalier jämfört med puckar och granulat) jämfört med manuell hantering. Jag skulle inte installera automatik även om jag fick den gratis. Burkar med klor kan man få levererat till närliggande postombud. Dunkar med klor och syra får man åka längre sträckor för att hämta.