Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte dela lite bilder och kanske kunna få lite tips längst med vägen på vårat poolbygge som precis tagit fart. Beställde komplett poolpaket från folkpool som jag ska sänka ner och bygga altan runt samt även komplettera med ett Galant pooltak.Liner och taket är dock restat och jag väntar på svar men enligt säljaren så kan man göra klart i princip allt utan liner så om någon har erfarenhet av detta så mottages dessa tacksamt De frågor jag har nu är:1. Inlopp och utlopp, är det ok placering? Jag vill inte sätta inloppen i trappan då de då blir inbyggda.2. Teknikrummet, jag skissade på en yta om ca 100x140. Är det görbart eller behövs större? som sagt, alla tips och trix mottages tacksamt /Leo
Det kommer att bli ett väldigt trångt teknikutrymme. Kan du så bygg större annars kommer du ångra dig i framtiden
Folkpool installerar vårt pool på samma sätt - liner blir sist. Dock för att kunna återfylla itan vatten stagade de upp stommen med några tvärstag samt hörnstag. Sedan återfyller man, man får inte padda gruset alls då.
Inloppen blir väl inte idealiskt placerade, men samtidigt så vill man ju inte bygga så att de blir omöjliga att byta ut så det är nog en kompromiss du får göra.Kanske finns det inloppsmunstycken som går vinkla mer än vanligt?
Sätter man inloppen på motsående sida från trappen så kommer man nog att få rätt mycket flygfän och grejer som blåser ned i poolen när det badas - som samlas vid trappen.Då jag gissar att trappen kommer att vara rätt väl används som "sittyta" så kanske det kan upplevas som lite obehagligt att allt skräp samlas just på den sidan av poolen.När vi nu ändå talar om det här med placering så skulle jag vilja tillägga att inloppen helst skall placeras i den huvudsakliga vindriktningen.Hos oss är det oftast sydliga vindar när det är bra "badväder", så inloppen skall ligga på "södra sidan poolen" och utloppen på norra.Jag skulle också gärna sätta trappen i norrläge då jag tror att de flesta som sitter i trappen skulle vilja ha solen i ansiktet, när man sitter i trappen skall man kunna sola "framsidan".Dessa principiella förhållnings-sätt indikerar att det skull kunna vara bättre att sätta inloppen på kortsidan som saknar trapp, och utloppet i närheten av trappen, men mycket beror ju på hur poolen är vriden i förhållande till väderstrecken.