Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har ni hittat någon lösning? Jag försöker lösa problemet i andra änden. Det går att koppla 38mm slang till Lyfcon då min anslutning endast är deformerad där 32mm slangen skall anslutas. Jag försöker nu få till en sådan anslutning på min filterpump.
Lyckades du? Jag har då inte kämpat så mycket eftersom biltemas "Souz vide" värmare funkar rätt ok under sommaren. Jag är fortsatt mkt intresserad om någon hittar en bra lösning, eller om någon lyckats övertyga Lyfco om att sälja sådana kopplingar.
Kul test, och rimliga värden, men långt ifrån vad som utlovas förstås.Det som gör test som dessa rätt meningslösa är att det finns så många felkällor, tillverkaren skulle t.ex. hävda att alla dina tempgivare kan visa upp till +- 1°C fel, och flödesmätaren troligen +- 5% fel.OM du skulle laborera med att sätta dessa värden på sina maximala felvisningsmarginaler så skulle nog COP istället kunna vara 6.5 eller 2.0 med dessa förutsättningar, beroende på åt vilket håll de olika mätarna visar fel.Jag har arbetat i 23 år inom industrin som styr/reglertekniker, systemtekniker, och just att kalibrera tempgivare var bland det svåraste som fanns.Inte ens om man sätter ned två tempgivare i isvatten kan man vara säker på att kalibreringen blir helt korrekt, det ska i så fall vara i isvatten under omrörning.Att kalibrera vid temperaturer över nollpunkten är nästan omöjligt med mindre än 1 grads felvisning, inte ens i utrustning som utvecklats just för det ändamålet.När jag testar de batcher av tempgivare som jag köper in så brukar jag testa dem genom att koppla in 10 tempgivare till loggern, och sedan slunga dem "som ett lasso" i luften i en kontrollerad inomhusmiljö, det har visat sig vara det bästa sättet för mig i alla fall.Om jag t.ex. har de tio givarna liggande på arbetsbordet precis bredvid varandra kan de diffa mer än en grad, när jag sedan slungar dem i luften är det sällan mer än 0.25 graders diff, så känsligt är det.Men som sagt, dina presenterade COP-värden känns väl rätt rimliga, så det kanske inte är så tokigt i alla fall.
Hur räknar du ut effekten om du inte mäter flödet?COP är ju ett resultat av ineffekt och uteffekt, som räknas fram genom att mäta deltaT och flöde, om du bara mäter deltaT kan du ju inte veta vad uteffekten är?Räknar du bara baserat på temperaturstegeringen i en viss volym vatten så finns ännu större osäkerheter i form av avkylning mot omgivningen, solinstrålning, och vindpåverkan.Eller vet du vad K-värdet i 1 mm ABS eller PVC-plast är?