Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tanken är att börja gräva i slutet på februari 2021. För att det inte ska bli för kraftig tjäle om vintern slår till har vi lagt ut isoleringen vi kommer använda för plattan och poolen på marken under ett presenning.Enligt leverantören behöver man inte isolera poolen eftersom det "Enligt en rapport från Luleå Tekniska Högskola så är värmeförlusten via sidorna mindre än 3% av värmeförlusten som sker uppåt genom avdunstning.". Det stämmer samtidigt som det inte stämmer...Jag har läst avhandlingen och kommit fram till en annan slutsats än vad Poolkungen har gjort. Min slutsats är: - Poolen som avhandlingen tittat på ligger i Arvidsjaur och är 50x18 med ett snittdjup på 1,5m. Man kan anta, framgår inte av avhandlingen, att den poolen inte täcks på natten. - Vår pool blir 3x6m med ett djup på 1,5m (egentligen lägre eftersom väggen är 1,5m hög och vattenytan inte når hela vägen upp.)Arvidsjaur har en väggyta (204m2) på 23% av ytan (900 m2).Vår pool har en väggyta (27m2) på 150% av ytan (18m2).Även om en vattenyta har större avkylningseffekt jämfört med väggen på grund av t.ex. avdunstningen så har jag mycket svårt att se att dessa två pooler inte har helt olika förutsättningar vad gäller avkylningen.Jag kommer därför isolera även väggarna på poolen med 10cm frigolit trots att säljaren tycker att det är "bortkastade pengar". Jag har lite svårt att se hur 1700kr isolering kan vara bortkastat i ett projekt på 3-400 000kr?Till saken hör att eftersom vi kommer ha ett glastak över misstänker jag att det kommer värma och hindra avdunstningen så pass att väggarnas isolering för ännu större betydelse.Vad anser ni andra, tänker jag fel..?