VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken typ av pool passar våra behov?  (läst 2896 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Vilken typ av pool passar våra behov?
« skrivet: oktober 07, 2020, 17:20:18:18 »
Vi har en kåk precis utanför Oslo i Norge. Där byggde vi en stålplatta pool på 5,6x3,7 meter för över 15 år sedan. Vi grävde oss in i en slänt och plasserade poolen där. Sen byggde vi en terrass i trä runt hela saken. Denna var ju givetvis billig och vi trodde aldrig att denna skulle leva så länge som den gjort. Tanken var att köpa en billig pool för att se om vi kom till att använda den. Det visar sig att det gör vi mycke. Nu är liner, pumt, sandfilter etc på sista värsen. Det börjar bli dax att uppgradera med en pool som kan vara en del av fastigheten i lång tid framöver. Dvs nåt med kvalitet och lång hållbarhet.

Det vi har som önskor är:

1.   En pool som verkligen kan leva länge och tål sol oc skandinavisk vinter.
2.   Elektrisk lamellöverdrag.
3.   Djupare vatten än i dag (menar vi har 1,3 meter eller nåt sånt i dag).
4.   Lite längre pool än i dag, men max 6,5-7 meter. pga platsen
5.   Möjlighet för motströmsaggregat.
6.   Helst overflow.
7.   Integrerad trapp är fint att ha, men inte ett must.
8.   En konstruktion där vi kan gjuta hela terrassen och lägga klinkers helt in mot poolen/vattnet.

Vad ville vi rekomenderat? PP, Glasfiber, gjuta själv eller finns det nåt ännu bättre alternativ? PP pooler verkar vara populär i Sverige, men i Norge pratar alla om glasfiber pool med "HoneyComb" kärna etc. Varnar mot Osmose/pest i PP pooler etc.
Har en par vänner i Sverige som köpt dessa "LECA" blocken och fyllt dom med armering och betong. Låter spännande, men får man till detta med automatsikt lamellöverdrag, trapp och ev motström?

På förhand tack!
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2020, 17:36:59:59 »
Hej,

Tror att alla alternativ kan passa dig.
Priset avgör ditt val. Visst är det skillnad på pool och pool. Pratar vi "pest" och glasfiberpooler har man importerat billigt och sällan man får det på garantin. Finns flera exempel på detta forum om detta.

Oavsett pool kan du få ett lamellöverdrag.

Köpte själv en compass-pool med keramisk kärna. Kolla gärna upp dessa.
I efterhand kanske jag skulle valt ett billigare alternativ. Som en PP-pool.

Roger

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2020, 17:56:14:14 »
@roger: Tack för svar! Jag tänker mest på vilket alternativ som kan passa oss bäst. Sen får vi se på priset och värdera om det är värt det. Men räknar med att vi aldrig kommer under 250.000 kr hursomhelst..?

Compass-pool ja. Ännu en variant:-) Detta är keramiske pooler? Vad är fördelen med dom och hur ligger dom prismässigt? Ser flera säljer dom i Norge nu, men ser inga priser. Varför skulle du gått för ett billiager alternativ?
Mvh
Hosse

Utloggad Moana

SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2020, 18:59:35:35 »
Thermopool skulle väl funka utmärkt.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2020, 11:17:44:44 »
@moana: OK! Du menar att den täcker mina behov? Har du några rekomendationer på produsent?
Mvh
Hosse

Utloggad Moana

SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #5 skrivet: oktober 08, 2020, 14:03:12:12 »
@moana: OK! Du menar att den täcker mina behov? Har du några rekomendationer på produsent?

Ja, men overflow-biten har jag ingen koll på, vilka pooltyper som hanterar det. Vi anlitade Österlens Poolcenter. De är ju långt från Norge, men det finns ju andra, t.ex. Poolgiganten och Poolstore.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #6 skrivet: oktober 08, 2020, 14:45:05:05 »
Vi har en kåk precis utanför Oslo i Norge. Där byggde vi en stålplatta pool på 5,6x3,7 meter för över 15 år sedan. Vi grävde oss in i en slänt och plasserade poolen där. Sen byggde vi en terrass i trä runt hela saken. Denna var ju givetvis billig och vi trodde aldrig att denna skulle leva så länge som den gjort. Tanken var att köpa en billig pool för att se om vi kom till att använda den. Det visar sig att det gör vi mycke. Nu är liner, pumt, sandfilter etc på sista värsen. Det börjar bli dax att uppgradera med en pool som kan vara en del av fastigheten i lång tid framöver. Dvs nåt med kvalitet och lång hållbarhet.

Det vi har som önskor är:

1.   En pool som verkligen kan leva länge och tål sol oc skandinavisk vinter.
2.   Elektrisk lamellöverdrag.
3.   Djupare vatten än i dag (menar vi har 1,3 meter eller nåt sånt i dag).
4.   Lite längre pool än i dag, men max 6,5-7 meter. pga platsen
5.   Möjlighet för motströmsaggregat.
6.   Helst overflow.
7.   Integrerad trapp är fint att ha, men inte ett must.
8.   En konstruktion där vi kan gjuta hela terrassen och lägga klinkers helt in mot poolen/vattnet.

Vad ville vi rekomenderat? PP, Glasfiber, gjuta själv eller finns det nåt ännu bättre alternativ? PP pooler verkar vara populär i Sverige, men i Norge pratar alla om glasfiber pool med "HoneyComb" kärna etc. Varnar mot Osmose/pest i PP pooler etc.
Har en par vänner i Sverige som köpt dessa "LECA" blocken och fyllt dom med armering och betong. Låter spännande, men får man till detta med automatsikt lamellöverdrag, trapp och ev motström?

På förhand tack!

Oj detta väcker så många frågor hos mig.
Vad har du för budget och hur mycket kan du göra själv?
enklaste om du är nöjd med det du har är ju att byta mot likvärdigt såklart. men om du vill ha en djupare pool som du nämner så är det ju som om du aldrig har haft någon pool då du behöver göra om nästan allt. antingen gräva ut djupare eller bygga upp högre än trallen. kan du fylla ut runt poolen bra om du vill gjuta som du nämner?
om du vill ha overflow måste du även ha en buffert tank har du plats för det? låter som att du har ett begränsat utrymme. när du nämner automatiskt lamellskydd ska det vara nedsänkt i poolen eller stå på däcket?
finns fantastiskt många frågor och säkert lika många svar.
ska du ha en gjuten platta har du jätte bra förutsättning för de flesta pooler. frågan är som sagt vad budgeten är och vad du kan tänka dig att göra själv sen får du börja titta på typ och utrustning efter det skulle jag nog säga.

dock tänker jag utifrån det du skriver så har du en ganska så fet budget.

osmos kommer du aldrig att få i en PP pool då pp plasten är homogen så det behöver du inte vara orolig för. där är tjockleken viktigare och hur konstruktionen är uppbyggd så den inte blir för ranglig.

Spontant känner jag nog någon typ av betongpool som är självbärande då du pratar om att gjuta hela terassen.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #7 skrivet: oktober 08, 2020, 15:15:14:14 »
@Oneill:
Tack för svar.
1. Det är väl alla svar jag får här, som får mig at välja pool och därefter kommer väl budgeten upp. Givetvis vill man som alltid betala så lite som möjligt, men jag vill ha nåt som lever länge och är lätt att ha med att göra. Om det kostar, 200k eller 500k visar sig väl till slut. När jag byggde poolen vi har i dag för 15 år sen betalade vi väl totalt 75.000 kr tror jag, ex luftvärmepump. Fördelar jag det på 15 år, så är det mycket billigt.
2. Jag vill bara ha poolen på plats (om jag inte gjuter själv då), så bygger jag allt själv annars. Dvs mur, platta, terrass, mekaniskt rum etc. Det elektriska måste väl dra som lite, så det får en elektriker fixa. Jag var med när mina svenska vänner göt sina pooler. Dagens terras og basseng har jag fixat själv med hjälp av svärfar och en elektriker. Se bild.
3. Jag är inte speciellt nöjd med stålplatta pool. Det är mjuk (rör sig när folk badar), det går inte att gjuta helt mot kanten eftersom den rör på sig, den är formad som en 8 som jag inte tycker ser bra ut, det är svårt att få till jet-streamer i den etc. Jag känner heller inte att den är nåt som ökar värdet på huset eftersom det är av en billig konstruktion.
4. Djupare pool är inget problem. Den kan bara bygga mer i höjden och terrassen kommer lite högre upp. Dagens pool står på fjället som har ett litet lager med singel för drenering. Över detta har vi isolerplattor och sen poolen. Jag kan i praktiken gjuta muren vidare och ansluta den till fjället. Då bör jag kunna fylla på med massor runt poolen.
5. Det är inga problem att få plats till en buffertank. All plats under terrassen i dag är i prinsip luft och gammalt skrot pluss ett tekniskt "rum".
6. Automatisk lammelskydd vill jag ska vara under terrassen.
7. Jag kan absolut gjuta en platta under. Det är bara att skrapa bort all singel och så fram fjället igen. Så gjuta direkt på det.
8. Ang Osmos, så tog jag kanske fel. Det är glasfiberpooler som är utsatta för detta?
9. Grunden till att jag inte vill ha så mycket längre pool är att dagens pool är godkänd av kommunen och inskriven i alla system. Dvs blir den mycket större måste vi söka igen och det är massa jobb och massa tid. För det andra så slutar poolen i dag 1 meter från grannens tomt. Grannen har godkänt det, men inte mindre än en meter. Förlänger jag den mycket åt andra sidan har vi ingen solplats kvar.
 
Mvh
Hosse

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #8 skrivet: oktober 09, 2020, 09:35:25:25 »
@Oneill:
Tack för svar.
1. Det är väl alla svar jag får här, som får mig at välja pool och därefter kommer väl budgeten upp. Givetvis vill man som alltid betala så lite som möjligt, men jag vill ha nåt som lever länge och är lätt att ha med att göra. Om det kostar, 200k eller 500k visar sig väl till slut. När jag byggde poolen vi har i dag för 15 år sen betalade vi väl totalt 75.000 kr tror jag, ex luftvärmepump. Fördelar jag det på 15 år, så är det mycket billigt.
2. Jag vill bara ha poolen på plats (om jag inte gjuter själv då), så bygger jag allt själv annars. Dvs mur, platta, terrass, mekaniskt rum etc. Det elektriska måste väl dra som lite, så det får en elektriker fixa. Jag var med när mina svenska vänner göt sina pooler. Dagens terras og basseng har jag fixat själv med hjälp av svärfar och en elektriker. Se bild.
3. Jag är inte speciellt nöjd med stålplatta pool. Det är mjuk (rör sig när folk badar), det går inte att gjuta helt mot kanten eftersom den rör på sig, den är formad som en 8 som jag inte tycker ser bra ut, det är svårt att få till jet-streamer i den etc. Jag känner heller inte att den är nåt som ökar värdet på huset eftersom det är av en billig konstruktion.
4. Djupare pool är inget problem. Den kan bara bygga mer i höjden och terrassen kommer lite högre upp. Dagens pool står på fjället som har ett litet lager med singel för drenering. Över detta har vi isolerplattor och sen poolen. Jag kan i praktiken gjuta muren vidare och ansluta den till fjället. Då bör jag kunna fylla på med massor runt poolen.
5. Det är inga problem att få plats till en buffertank. All plats under terrassen i dag är i prinsip luft och gammalt skrot pluss ett tekniskt "rum".
6. Automatisk lammelskydd vill jag ska vara under terrassen.
7. Jag kan absolut gjuta en platta under. Det är bara att skrapa bort all singel och så fram fjället igen. Så gjuta direkt på det.
8. Ang Osmos, så tog jag kanske fel. Det är glasfiberpooler som är utsatta för detta?
9. Grunden till att jag inte vill ha så mycket längre pool är att dagens pool är godkänd av kommunen och inskriven i alla system. Dvs blir den mycket större måste vi söka igen och det är massa jobb och massa tid. För det andra så slutar poolen i dag 1 meter från grannens tomt. Grannen har godkänt det, men inte mindre än en meter. Förlänger jag den mycket åt andra sidan har vi ingen solplats kvar.

Hej!
Då förstår jag, lite annorlunda regler mot i sverige men att söka lova är bökigt så det förstår jag att du vill undvika.
Personligen säger jag att ska du ha något som verkligen är beständigt så är det ju en betongpool du ska ha. Jag har själv en thermopool och har varit med och byggt ett par stycken och alla har varit väldigt nöjda. Finns flera olika alternativ på detta men uran tvekan är betongpool det mest beständiga.
Val av leverantör är en helt annan diskussion.

Overflov kan jag personligen för lite om men det kan du söka dig vidare om här på forumet då det är flera som byggt det.
Dock skulle jag nog kanske säga att du ändå ska kika in på compasspool för dom har lite färdiga baljor som har det som du söker. och frågar du iallafall Roger här på forumet så verkar han vara mycket nöjd med deras kvallitet.

Rent spontant kan jag säga att du kommer nog hamna närmre 500 000 än 250 000.

De lamellskydden jag då tänker på tar ju en del yta av poolen men det kanske du kan lägga till under terassen så det inte märks.
Personligen är jag inget fan av jet-stream då det låter som fan och ger ett konstigt flöde när man simmar. skulle dock vilja testa det nya aggregatet från endless pool men det är så himla dyrt och stort så det är inte intressant. men som sagt det är bara en smaksak.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TommyC

SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #9 skrivet: oktober 10, 2020, 11:31:38:38 »
Någon typ av betongstomme skulle jag också välja. Overflow är snyggt men inget jag skulle lägga pengar på. Pooltak skulle jag inte vilja vara utan, det förändrade vår användning av poolen fantastiskt mycket till det bättre. Nu kan vi bada oavsett hur kallt, blåsigt och regnigt det är. Under taket är det alltid dryga 30 grader både i vattnet och luften. Taken är sällan vackra men ett lågt tak stör mindre än ett högt. Tak och overflow blir svårt att kombinera men det gäller nog även lamellöverdrag och andra typer av överdrag gissar jag. Motströmsaggregat tröttnar jag på ganska fort så det skulle jag inte lägga pengar på, de bullrar som sagt en del också.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan