Hej,
Nu har jag kört ett par veckor med både VP och solfångare. Eftersom jag läser av elmätaren varje månad kunde jag krasst konstatera att "smakar det så kostar det" då elmätaren hickat iväg 2300 kWh

i maj (hade ju strul med VP/värmeväxlaren så elkassetten slog till mest jämt samtidigt som jag höjde värmen i poolen med 20° från 7 -> 27

Har funderat lite och undrar hur ni andra gör? Hade tänkt att köra pumpen till 25° och därefter låta solfångarna "plussa" på resten - vad det nu kan bli, men med den räkningen - även om jag vet att den inte är representativ när allt funkar och man redan har kommit upp i värmen känns det som om jag lägger pengar på pumpvärme som jag annars "kanske" skulle kunna få gratis av solfångarna. Idag är det tex 29 grader i poolen och vattnet är inte upp i solfångarna eftersom jag för "säkerhets skull" låtit pumpen gå upp till 27 grader. De sista graderna hade säkert solfångarna fixat gratis annars.
Men.... Det finns alltid ett men. OM jag nu skulle dra ner till tex 23 eller 25 så tycker jag faktiskt att det är lite kallt och drar mig då för att bada om jag inte är riktigt varmt och badsugen! Och det innebär ju att jag skulle tappa badtillfällen bara för att jag är snål....

Dvs. de sista värmepumpsgraderna fungerar som min försäkring för att kunna bada behagligt och som vi vet så är det ju ingen försäkring som är gratis!
Hur gör ni andra som kör med både "hängsle och livrem"?

Har för mig att 25° har cirkulerat i tidigare diskussioner men ändå..