Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejTack för alla svar. Här är en uppdatering:Efter att ha läst på och lärt mig lite mer om poolkemi så testade jag CyA som visade mycket hög nivå, 126. Har därför gjort följande åtgärder sedan jag skrev tråden som förhoppningsvis kan hjälpa andra med liknande problem:- Slutade med puckarna och har övergått till att enbart använda kalciumhypoklorit.- Gjort lite (partiellt) vattenbyte för att få ner CyA, bytte ut ca 15-20 % av poolvattnet. Poolen används en del så jag tänker mig att successivt få ner nivån ytterligare genom naturligt vattenbyte som sker då jag ersätter vatten som försvinner från dunstning och backspolning av sandfiltret.- Tillsatt mer höj PH och höj AlkalinitetTestade vattnet igår och värdena har förbättrats väsentligt även om CyA ska ner mer.Värden innan:Ph: <6,2Alkalinitet: <10CyA: 126Fritt klor: 1Nu:Ph: 7,3Alkalinitet: 70CyA: 88Fritt klor: 3,4Vattnet är klart och fint och utan lukt. Tillsätter nu inget annat än kloret. Ser att multipuckarna marknadsförs för att de även innehåller annat såsom flockmedel samt algdräpare. Bör jag köpa och tillsätta även sådant eller kan man strunta i det?