Tack för svaren! Bara för säkerhets skull, så att jag är med: Värmepump är alltså en luftvärmepump? HAr inget med elpatronvärme att göra?
Pumpcentralen som nu är i källaren i huvudhuset ser ut såhär:

Pumpen är den guldfärgade i förgrunden i botten(det är gamla saker, jag har inga modell-nr eller så redo, men om det behövs så kan jag såklart försöka ta reda på info)
"Tuben" till vänster bakom den är en elpatron.
Det stora blå till höger är sandfiltret.
"Lådorna" ovanför är styrning av pump och el, och en timer. Det finns spår av nåt som verkar ha varit solrelaterad styrning, men föregående ägare har lämnat mer än en sladdstump..
Och diverse kranar/ventiler, för inkommande/utgående, upp till solpanelerna på taket eller inte..
Pumpen låter ganska rejält(enligt min lilla erfarenhet), men den fungerar. Mest irriterande problemet har varit när den verkar ha pumpat fortare än det kommit vatten från bräddavloppet, det är ungefär som att det kommit luft i rören. Jag är inte säker på att jag förstått den biten helt, men då har man fått "lufta systemet" vid pumpen för att få vattnet att börja rinna igen.
Att ha pumpcentralen vid just garaget är för att det ligger lägre än bräddavloppet, jag inbillar mig att flödet fungerar bättre då: Vattnet rinner neråt till pumpen, så att den slipper suga. Sen pumpar den igenom solpaneler, elpatron, filter, osv. Säg gärna till om jag tänker fel här, alla synpunkter välkomnas.
El finns, det är helt rätt, både i garaget och - teoretiskt - i poolhuset. Men för att få tillbaka elen i poolhuset så krävs förarbete.. I början när vi använde huset så började det nämligen lukta konstigt från elskåpet, kanske att det kom ljud också. Och när man sen tittar på elen i övrigt, helt normala utanpåliggande uttag en halvmeter från vattnet, och en långvägg med 16 doslock(det är 6 lampor och 2 fläktar i huset).. Sen dess så har elen varit avstängd där i väntan på åtgärd..

Ett av två inlopp synligt(?) nere i vattnet, och alltså ingjutna. Jag försökte utforska inloppen lite med rensband, men det var krökar ganska tidigt, för tidigt för att rören skulle räcka till utsidan av poolhuset(som vetter mot garaget). Så jag tror att rören svänger åt vänster och går ut i marken mellan poolhuset och huvudhuset.
Och vi gillar alltså inte algbad

, utan vattnet är som det är för att solen nog gett en del hjälp och god stämning, och så har vattnet fått vara medan rören är trasiga. Klorpuckar och annat har fått vila..

Elskåpet är den grå rutan på väggen till höger om utgången. På poolens kortsida så sitter de två inloppen.
Mellan poolhuset och huvudhuset ser det ut såhär:

Dvs en del bök med att ta bort plattor väntar, men förhoppningsvis inget värre än så. (Om rören går *runt* huvudhuset och inte under det, som sagt.. Men då får man väl helt enkelt låta dom ligga kvar.) MathiasS, du skriver "Ta bort alla rör som går på huset". Var skulle du sätta solpanelerna sen då? Eller skulle du inte ha dom alls? Jag håller helt med om att flytta pump och filter så nära det dom används för som möjligt

, men som jag skrev ovan om att ha pumpen lägre än bräddavloppet, krävs det inte att man gräver ner pumpcentralen då? Eller tänker jag fel?
Poolens kortsida med bräddavloppet: