CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: rörisolering  (läst 3815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttrik

rörisolering
« skrivet: maj 17, 2007, 09:27:53:53 »
Tänkte slita ut trallen i sommar och lägga nytt trallvirke.
Jag vet sedan tidigare att slangarna från till och utlopp går oisolerade i gruset under trallen.
Då är ju frågan vad ska man isolera med??
Enligt vad jag kunde se på folkpools hemsida så ska rören vara 50mm utvändigt?

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: rörisolering
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2007, 10:19:03:03 »
Hej,

Vanlig rörisolering, kolla t.ex på www.rinkabyror.se under värme, rörisolering skulle tro att armaflex funkar bra i marken.

Sen är ju frågan om det är värt mödan att isolera, tillför du mycket värme och är det långa rör. Mina ledningar är oisolerade
totalt ca 20 meter i hela slingar inklusive VP, har inte funderat i termer av isolering. Kanske man borde men jag tror att förlusterna
i rören är ganska marginella i sammanhanget. Isolering kan ju vara bra på vinternför att hindra frysskador också ...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad puttrik

SV: rörisolering
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2007, 11:56:49:49 »
Har så att jag kan ta cellplastskivor på jobbet det kanske duger om man klistar ihop 4 sidor runt slangen till en tunnel?
Går det att limma cellplast, löser inte lim upp skiten <hmm>
« Senast ändrad: maj 17, 2007, 12:01:15:15 av puttrik »

Utloggad aromata

SV: rörisolering
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2007, 16:49:29:29 »
Det finns olika typer av cellplast. En del suger åt sig fukt och då gör de ingen nytta alls.

Jag kör oisolerat. Tror att värmeförlusten är försumbar.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: rörisolering
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2007, 18:29:42:42 »
Hej,

Håller med Aromata, cellplast kan suga vatten. Enklast är nog att köpa markisolering och vika runt rören.
Men som sagt oisolerat räcker länge ...:)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad puttrik

SV: rörisolering
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2007, 14:44:05:05 »
Styrofoam heter skivorna och efter lite googlande så kunde jag se att de var gjorda för markarbeten, isolering av va-rör och vägar osv.
Tog med mig en bunt från jobbet, så nu är det bara att invänta skatteåterbäring så man kan åka och köpa nytt trallvirke.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag