Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var har du cirkulationspumpen, om du SKALL ha den i förrådet så kommer du ju inte ifrån de långa slangarna.Men visst, du kommer att få både värmeförluster och lägre flöde ju längre slangar du har.Borde gå räkna på flödesmotståndet om du vet pumpkapacitet, innerdiameter på slangarna och längden.Brukar finnas formler på det att hitta online.Jag skulle nog isolera slangarna, och om möjligt gå upp ett snäpp i dimension.Fördelen är ju att du inte kommer att störas så mycket av värmepumpen, och det är alltid skönt att ha pumpen torrt och varmt till.
Ja, antingen räkna eller gå upp till 63 mm. Isolera skulle jag också göra. https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Tänk på att pumpen skall först suga 37m för att sen trycka 30m så det blir nästan 70m totalt.Jag har totalt ca 40m slang, dock har jag två skimmers med en slang till varje som går ihop precis innan pumpen i en 63mm koppling. Jag har också en 1.1kw pump.För 70m behöver du troligen göra likadant. Det är jobbigare för pumpen att suga än att trycka så det är viktigt att ha bra flöde in.Pumpen skall omsätta vattnet 3-4ggr per dag för att få bra redning och den långa slangen behöver kompenseras med tjockare slang + större pump. Någon som är smart kan säkert räkna på det men jag vet ej hur.../N
Jag har nästan samma sträcka, av samma anledning, få tyst. Vill inte höra pumpen och nu står den skyddat inomhus.Jag har räknat på det, titta i nomogram (tabell med tryckfall) och jag drog en 50mm PVC slang. Poolen håller ca 43m3 vatten.Isolerade slangen med rörisolering och smällde på ett avloppsrör (110 mm) utanpå allt för att få det skyddat.Nu köpte jag en tryckstyrd pump som jag kan programmera att gå olika hastigheter, olika tider (3 olika program).Jag tänkte varva ner den på nätterna och då får jag ända rening och värme ut i poolen. Nu var pumpen 3 ggr dyrare i inköp, men efter räknat på det, så har den tjänat in sig på 6 år (hoppas den håller), jämfört med en 1 hastighetspump.Nu köpte jag en för stor pump (1hk hade räckt men för samma pengar fick jag en 1,5hk) men vill jag gasa (öka frekvensen) och rena så har jag valet att göra det.