Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns ju spaltmeter om just detta.Mycket handlar ju om din tomt och din ekonomi.Jag valde själv en Thermopool för att jag vill ha något som verkligen är beständigt.Jag har min pool helt nedgrävd och jag tyckte det var en stor fördel med en Thermopool då den är självbärande och lätt kan tömmas om det behövs. och med tanke på att jag byggde förra hösten och att den skulle stå under hela vintern utan vatten i så var detta en klar fördel.Å andra sidan om du tar en RF pool har du lättare att eftermontera en extra lampa eller dylikt.dock kan jag säga att om jag bygger en pool igen så kommer jag köra Thermopool igen. känns ekonomiskt och hållbart sen tycker jag att betong är ett härligt material.inte för inte att pooler i så många år byggts i betong och att man även jag plattor i betong. det håller.
Jag är mitt i bygge av Poolkungens Eco premium. Har gjutit platta och monterat stommen. Såhär långt känns allt väldigt bra. Monteringen av stommen gick väldigt smidigt om man bara lade lite tid på att mäta ordentligt. Vi har aldrig gjort något liknande och jag och min fru monterade stommen på ca 2 dagar aktiv tid. Stommen känns väldigt stabil. Vi kommer återfylla runt poolen pga att det rasar från kanterna och jag vill hellre ha grus än lera in mot stommen. Vad gäller större platta måste skillnaden vara marginell. Jag gjöt 5x9 meter för 4x8 meter pool, stöttorna för stommen behöver 50 cm på var sida. Väljer man standardstommen som måste återfyllas räcker det nog med 1-2 dm på varje sida. Thermoblock är ju bredare än så!Lycka till med ditt bygge!
Om du vill ha en lång badsäsong? Välj ett alternativ med mycket isolering. Själv har jag 7cm runtom och 10 cm under. Vidare kanalplast-tak. Med det klarar jag att hålla 34 grader i oktober.Luftvärmepumpen är på 1,7kw.Roger
Absolut, antar att ni kommer ha trall runt poolen? hur löser ni "stöttor" för trallstommen? Plintar? Det som talar lite för en thermopool är ju isoleringen men det var som poolkungen nämnde så skulle man ju kunna isolera väggarna med frigg också innan återfyllning.Blir inte klok på detta får nog börja räkna på allt och sedan se vad som blir billigast kontra smidigast.Dock vill man ju göra rätt "val"