Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ungefär ett år ?? Det skulle bara bli 8760 timmar även om du hade dina poollampor på dygnet runt, året runt vilket du alldeles säkert inte har. Vi har en inomhuspool, alltså året-runt-säsong, använder den relativt mycket men har inte belysningen på om vi inte antingen badar eller har party. Våra håller flera år, trots att vi kör traditionella sealed-beam-lampor, 300 W, ingen LED.Om LED bara håller ett år så låter det ju som om utvecklingen inte hunnit så pass långt att LED alls är att rekommendera. En gissning är väl att det är tätningarna de har problem med - elektronik skall inte ha så kort livslängd som du nämner. Om jag antar att du har 6 månaders säsong och tänder dem kanske max. 4 timmar per kväll så blir det ju bara 730 timmars livslängd. T.o.m. "gammaldags" vanliga glödlampor för allmänbruk brukade ju ha ca 1000 timmars livslängd. Poollampor är dessutom lågvoltslampor, vilket brukar ge längre livslängd.
Det går inte att såga en hel tekniklösning bara för att några billiga prylar från Kina inte håller måttet. Jag har betydligt högre förväntningar på mina LED RGB än så. Har dock bara haft dem igång under en sommar. Men det lär bli en reklamation om de inte håller måttet, vilket är betydligt enklare om man handlar från en svensk leverantör eller inom EU.