Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för kommentarerna Rickard! Roligt att du faktiskt sysslar med sådant här. Det verkar ju vara en riktigt mogen produkt du har. Får jag fråga vad det skulle kosta med din dataloggerlösning som mäter och styr vattennivån samt mäter luft- och vattentemperatur? Efter mitt bygge har jag hittat en Pahlenslösning, men den går på ca 8000 kr med magnetventil :-(Jag har inte gjort någon djupdykning i marknaden innan detta bygge. En poolfirma skulle lämna offert men fick kalla fötter då leverantören haft problem med stämning kring överfyllning. Rättsliga processer är inga roliga grejer så jag får tejpa en "INGA GARANTIER" disclaimer över hela prylen om jag någonsin sätter den på marknaden, och absolut inte köra något över enskild firma. I detta skede är jag mest ute efter att lösa ett problem för egen del och lära mig mer om mät- och styr.Den mest okända punkten i mitt bygge är magnetventilen. Den stänger mekaniskt om strömmen ryker men jag vet inte vilka risker det finns med eventuell mekanisk hängning. Skulle detta bli en produkt är det något man får se över. Kanske köra två magnetventiler i serie? Då måste ju båda fela för att vattnet ska ligga på.Ang nivågivaren: Det är bara två rostfria pinnar som reagerar på "Doppade i vatten" eller "Inte doppade i vatten". Jag tror denna "digitala" mätning är mer robust än kapacitiv mätning eller analog resistiv mätmning exempelvis. Utmaningen var att vatten är relativt högohmigt, men med rätt förstärkningselektronik kan man särskilja resistansskillnaden (120KOhm vs oändligt ohm)
Sedan köpte jag en sån ventil:Automatic Water Level Control Valve Tower Tank Floating Ball Valve A18_15https://s.click.aliexpress.com/e/byyfsSXOOch löste problemet med kostnad 30kr!