Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kommer återfylla hela vägen upp och platt lägga, om jag nu kommer ha en leca mur, så med en kontrefor på mitten av långsidorna och redigt med armering skall det inte vara något problem, dessutom så är det inte tänkt att det skall vara tömt på vinten.
Ja jo det skulle ju kännas lite konstigt att ha den på insidan av poolen. Tråkigt för din granne! men det borde hålla, vet du hur din grannes pool är murad? då menar jag tjocklek på lecablocken, hur mycket armering och vad för dimension på dem?Leca själva rekommenderar poolbyggen, citat från leca: "Leca Blocket egenskaper är utmärkta att använda till poolkonstruktioner. En murad konstruktion av Leca Block klarar av motfyllning under mark och lämpar sig även mycket bra ovan mark. Blocken är inte känsligaför fukt och frost och har hög värmelagringskapacitet vilket minskar temperatursvängningar på vattnet överdygnet. Hålen i Leca Blocken kan användas för dragning av poolspecifika installationer i väggarna, som belysning och filtreringsslangar."Men det förutsätter ju såklart att dom är uppbyggda på rätt sätt.Skulle det bli så att jag använder leca blocket så skulle jag troligen gjuta en "betongbalk" med dubbelarmering i som översta lager för att stärka upp det lite ytterligare. Men som sagt det är bra med alla synvinklar som jag kan få, så man inte går på någon jätte miss.
Okej, utan att på något sätt vara expert på området så skulle jag tro att grannens mur är möjligen för klen alltså 19 cm kanske borde varit 25 cm sedan så tror jag att det skulle varit 10 eller 12 mm armering, men jag är ingen konstruktör. Det finns flera typer av leca även med hål i men så vitt jag vet så är dom inte gjorda för att armera eller fylla med betong i utan man armerar vågrätt och murar på samma sätt. kanske att jag har fel men det så jag fattat det iallafall.