Dagens nya kunskaper:
1. Ja, skruvfästena på Folkpools egna värmeväxlare är till för dykrör, MEN använd dem för guds skull inte, då det är problem med läckage på den modellen (enligt personalen i Folkpool-butiken som jag besökte idag)!!

Så bra!
2. Termostaterna var slut för dagen, men personalen tyckte jag kunde köpa en var som och tejpa fast den på utsidan med eltejp. Detta har jag dock läst lite om här och på andra forum och förstått att det inte är så tillförlitligt. Nåja, jakten på termostaten har börjat!
3. Den äldre gentlemannen på Pool-Guard kunde dock hjälpa mig med en termostat och hävdade att dykrör var det enda rätta. Är tydligen också tvungen att ändra om till "hårda" rör mellan pump och filter för att montera på en 90-gradig krök som termostaten ska sitta i. Fick dock namnet till deras rörpulis som sannolikt skulle kunna hjälpa mig (trots att det bara är att dra om ett rör - känns som jag borde kunna fixa det själv....)
4. När jag skulle betala termostaten tog de inte kort utan hon tyckte jag kunde betala en annan dag eller via nätet. Det är så gammaldags underbart med förtroende för kunden!
Så nu får jag se om det blir jag eller rörpularna som fixar rördragningen....