CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak på stenplattor  (läst 12463 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
Pooltak på stenplattor
« skrivet: april 04, 2007, 22:37:06:06 »
Är det någon här som har monterat pooltak och har sten runt poolen?
Hur fixar man det på bästa sett?
Hur mycket måste gjutas under plattorna där skenorna ska fästas?
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Poolgiganten

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2007, 00:12:16:16 »
Har nu beställt sten men vet inte hur jag ska fästa pooltaket. <hmm> Hoppas att någon kan komma med lite tips.  :) Granit sten 600*300*3 blev det.

/jjboy
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad toletole

SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2007, 13:20:33:33 »
Hej

Har själv beställt pooltak som kommer att monteras direkt på marksten och jag räknar inte med att behöva gjuta något utan skruva direkt i plattorna.
Detta skall enligt leverantören (livingquality) gå bra.

Hälsningar tole O0

Utloggad drarmi

SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2009, 00:23:21:21 »
Hej,

Jag kommer också snart att montera mitt pooltak. Stenläggningen är nu klar.

Min första tanke var att endast skruva skenorna i stenplattorna. Ordentligt med skruv så man fäster i många plattor för varje skena.

Finns där ingen som kan avråda mig ifrån att göra på detta sätt? Har nämligen för mig att man avråder från denna metod i monteringsinstruktionerna.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2009, 22:45:58:58 »
Jag fäste direkt i stenarna och det har gått bra även om tjälen och stenarnas rörelser har gjort att det går lite trögare att flytta på ett ställe nu.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad rsjowa

SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2009, 23:16:45:45 »
Mmmm, tröga skenor vill vi ju inte ha.... Jag har beställt ett tak på skenor, ... jag får nog planera in att gjuta en smal betonggrund som skenorna sen får vila på...  ::)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad drarmi

SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2009, 00:04:00:00 »
Jag fäste direkt i stenarna och det har gått bra även om tjälen och stenarnas rörelser har gjort att det går lite trögare att flytta på ett ställe nu.

Tack för svar!

Ja ok .... gäller att det är packat ordentligt då med andra ord.

DU har inte haft några indikationer att det inte skulle räcka med att fästa i plattorna endast då det blåser kraftigt och så?

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2009, 22:17:39:39 »

Vi satte fast skenorna till taket direkt ner i plattsättningen, strax efter, att poolområdet var klart, valde andra skruv och plugg, än det som följde med till takmonteringen. Cementplattorna är från Starka 40 cm x 40 cm x 5 cm. Gjorde en del nya borrhål i skenorna, annars skulle de hamnat mitt i en plattskarv.

Till saken hör, att hela plattsättningen ligger på betongkross, inte stenmjöl, ny inte återvunnen ! lika finmalt som stenmjöl, inga plattor har satt sig, och taket går på räls lika bra nu, som år 2007. Plattorna har förmodligen gift sig med betongkrossen, vilket var meningen  8)

Om man nu väljer mindre sten till sin plattläggning är det kanske inte helt fel att gjuta under skenorna.

LOTTERÖD   



En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad drarmi

SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #8 skrivet: augusti 29, 2009, 12:14:45:45 »
skönt med fler svar ...

den 8 september räcknar jag med att mitt bygglov är klart för taket och då skall det upp snabbare än snabbt.

Jag har lagt traditionell byasten kring hela poolen och det är i så fall dessa jag kommer att fästa taket i. Byasten är ju en hel del mindre (21x14x5 cm) än de plattor ni har lagt men det borde kunna avhjälpas eller vägas upp genom att skruva i fler plattor. Då förutsätter jag visserligen att ni inte skruvat i varje platta längs hela rälsen.




« Senast ändrad: augusti 29, 2009, 12:19:00:00 av drarmi »

Utloggad drarmi

SV: Pooltak på stenplattor
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2009, 12:28:43:43 »
skönt med fler svar ...

den 8 september räcknar jag med att mitt bygglov är klart för taket och då skall det upp snabbare än snabbt.

Jag har lagt traditionell byasten kring hela poolen och det är i så fall dessa jag kommer att fästa taket i. Byasten är ju en hel del mindre (21x14x5 cm) än de plattor ni har lagt men det borde kunna avhjälpas eller vägas upp genom att skruva i fler plattor. Då förutsätter jag visserligen att ni inte skruvat i varje platta längs hela rälsen.








Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag