Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Luktfri pool inomhus, salt/klor/annat?  (lĂ€st 680 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Joanna

Luktfri pool inomhus, salt/klor/annat?
« skrivet: augusti 25, 2017, 20:07:54:54 »
Hej alla poolÀlskare!

Jag ska renovera en pool som Àr placerad mitt i vardagsrummet (och har varit det sen huset byggdes 1970). Det Àr ju hÀftigt att ha den dÀr men det medför en del problem, framförallt Àr det lukten jag oroar mig över.

Har haft pool-kunniga hÀr och de har helt motsatta Äsikter om vad som Àr bÀst luktmÀssigt. En hÀvdar att saltvatten Àr helt luktfritt och en annan hÀvdar att saltet luktar nÀr det omvandlas till klor medan klorrening med UV-lampa luktar mindre.

Vad har ni för erfarenheter? Finns det en lösning som Ă€r luktfri (eller nĂ€stan luktfri)? 

Tacksam för alla svar!

/Joanna

Inloggad Erica

SV: Luktfri pool inomhus, salt/klor/annat?
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2017, 21:45:22:22 »
Hej !  Kul att höra frĂ„n andra med inomhuspool ! Vi har en inomhuspool, 8x4 m, som vi kör med klor, med doserautomatik. Vi har aldrig haft nĂ„gra problem med klorlukt i rummet eller i huset. Om kloreringen sköts ordentligt slipper man klorlukt, speciellt som man i en inomhuspool kan hĂ„lla ganska lĂ„ga klorvĂ€rden - det kommer inte in mycket solljus som hjĂ€lper alger att vĂ€xa till. Men om man inte sköter kloreringen korrekt sĂ„ kan man ju fĂ„ div. tillvĂ€xter och om du sedan mĂ„ste chockklorera sĂ„ kommer det en kort tid att lukta litet. Men det som luktar Ă€r klorets nedbrytningsprodukter nĂ€r det kommer smuts och alger m.m. - det fria kloret Ă€r inte det som ger klorlukt. Automatiken gör att vi hĂ„ller jĂ€mna, konstanta vĂ€rden vilket ytterligare minskar risken för klorlukt. Vi hĂ„ller bassĂ€ngen tĂ€ckt vid icke bad, men det handlar inte om lukt utan om att minska avdunstningen och Ă€ndĂ„ kunna hĂ„lla en hög temperatur i poolen, med högst mĂ„ttlig energiförbrukning.

Även vid saltvattendrift har du ju klor - fast det tillverkas pĂ„ plats. Vill du ha helt klorfritt fĂ„r du vĂ€lja andra alternativ. Rening med enbart UV-lampa brukar inte rĂ€cka till, man fĂ„r ha klor Ă€ndĂ„ fast man dĂ„ kan sĂ€nka halten lite till.

Utloggad TommyC

« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2017, 10:36:15:15 »
Som Erica sÀger sÄ luktar inte fritt klor. Det som luktar badhus Àr bundet klor som har reagerat med diverse föroreningar och sÄledes Àr förbrukat. Börjar det lukta sÄ har man för hög halt av bundet klor och behöver tillsÀtta mer klor sÄ försvinner lukten. Vi klorerar med veckoklorpuckar och har aldrig nÄgon klorlukt under pooltaket. Halten fritt klor ligger oftast pÄ 2-3 ppm.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Krikelin

« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2017, 14:51:14:14 »
Hej!

Jag har ett mindre terapibad (12 m3) i mitt vardagsrum. I början anvÀnde vi klorbaserad desinfektion men det luktar och gÄr vÀldigt hÄrt Ät mÄnga metalliska material. Nu anvÀnder jag vÀteperoxidbaserad desinfektion och det Àr luktfritt och korroderar inte vÄra saker. DesinfektionsmÀssigt funkar det ocksÄ vÀldigt bra trots att temperaturen alltid Àr över 30 grader i vattnet.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme