Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Placering av by pass till VP  (lĂ€st 358 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad mardal

Placering av by pass till VP
« skrivet: juni 16, 2017, 15:51:58:58 »
Hej
Har köpt en poolvÀrmepump som jag ska installera. Har i dagslÀget solpaneler som jag tÀnkte ha kvar och ha vÀrmepumpen efter dem i flödet.

Har pumpstationen i kÀllaren.

Min plan var att sÀtta bypassen till VP utomhus i direkt anslutning till VP istÀllet för att ha den i kÀllaren. Detta för att minska rörlÀngden, sÄ istÀllet för att gÄ tillbaka till pumpstationen i kÀllaren sÄ gÄr flödet direkt till poolen efter den har passerat VP. Kan inte ha VP nÀra huset utan den kommer stÄ ca 7 m frÄn huset. Jag slipper ocksÄ göra nya hÄl i vÀggen för att leda tillbaka vattnet ner i kÀllaren till en by pass och sedan ut till poolen.

Min frÄga Àr om man kan göra sÄ, finns det nackdelar med det? Jag tömmer inte rören pÄ vintern utan pluggar bara igen inlopp och retur. Men det kommer jag dock behöva om jag har by passen utomhus.

Tacksam för tips

mvh
Martin

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlĂ€gg: 2157
  • Total likes: 92
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av by pass till VP
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2017, 16:07:19:19 »
Det dÀr blev lite rörigt. Gör en enkel skiss och lÀgg upp sÄ kan vi lÀttare förstÄ hur du tÀnkt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmÄtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen pĂ„ skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality
Min byggtrÄd frÄn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Castrol

• I branschen
  • Expert
  • Antal inlĂ€gg: 252
  • Total likes: 16
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör pĂ„ nĂ€tet
SV: Placering av by pass till VP
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2017, 22:05:05:05 »
Hej
Har köpt en poolvÀrmepump som jag ska installera. Har i dagslÀget solpaneler som jag tÀnkte ha kvar och ha vÀrmepumpen efter dem i flödet.

Har pumpstationen i kÀllaren.

Min plan var att sÀtta bypassen till VP utomhus i direkt anslutning till VP istÀllet för att ha den i kÀllaren. Detta för att minska rörlÀngden, sÄ istÀllet för att gÄ tillbaka till pumpstationen i kÀllaren sÄ gÄr flödet direkt till poolen efter den har passerat VP. Kan inte ha VP nÀra huset utan den kommer stÄ ca 7 m frÄn huset. Jag slipper ocksÄ göra nya hÄl i vÀggen för att leda tillbaka vattnet ner i kÀllaren till en by pass och sedan ut till poolen.

Min frÄga Àr om man kan göra sÄ, finns det nackdelar med det? Jag tömmer inte rören pÄ vintern utan pluggar bara igen inlopp och retur. Men det kommer jag dock behöva om jag har by passen utomhus.

Tacksam för tips

mvh
Martin

Det gĂ„r bra att sĂ€tta by-pass ute vid pumpen och koppla som du tĂ€nkt  O0
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme