Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon har postat två nästan identiska foton av sin pool här på forumet. Den ena precis när den var nyfylld med vatten från Stockholms (?) vattenverk, den andra efter någon vecka med filteranläggningen igång. Det var en mycket stor skillnad. Nytt vatten var alldeles grönskimrande och efter någon vecka var det kristallklart.Jag gissar att en filtrering av kommunalt vatten inte gör någon nämnvärd skillnad, utan att det är klor, flockmedel och många varv genom filtret som gjorde vattnet så klart. Den viktigaste anledningen att köra vattnet genom filtret i detta läge är TS känsla och trygghet att han vet att han har gjort allt han kan för att få så bra vatten så snabbt som möjligt.Brun gegga behöver inte bero på vattnet, det kan även vara rören från vattenverket till kund, antingen kommunens rör eller kundens. Jag har för mig att jag har läst här på forumet (men jag är alltför osäker på vattenkemin för att säga säkert) att vissa ämnen, som t.ex. järn, kan reagera med kloret och göra sådana utfällningar. I så fall är det bara att bita i det tjuriga äpplet och finna sig i utfällningen och filtrera bort denna.
Jag har kollat med Stockholmvatten kring skälen kring det gröna i nytappat kranvatten. Dom säger att det försvinner när man klorerar och det har dom helt rätt i, borta på några timmar. Jag måste googla upp mitt eget inlägg för att minnas exakt vad dom sa.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11234.msg84759#msg84759