Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Nystart av pump och filter  (lĂ€st 904 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Tessan78

Nystart av pump och filter
« skrivet: juni 08, 2017, 13:10:34:34 »
Äntligen har vi kopplat ihop alla slangar och kopplingar och startat pumpen, lĂ€skigt vĂ€rre var det men det verkar suga och blĂ„sa ut vatten dĂ€r det ska :-) LĂ€ngre Ă€n sĂ„ kom vi inte för det var smĂ„ lĂ€ckor vi ville Ă„tgĂ€rda. Det Ă€r verkligen dags att komma igĂ„ng med chockklor och rensning för vattnet börjar bli smutsigt!!
Hur kan jag veta att allt Àr som det ska? Hittar sÄ dÄliga instruktioner pÄ igÄngkörning.

Ovanför sandfiltrets "lock" sitter det en liten glaskupa vertikalt, den ligger det nu sand i. Ska det göra det?

Kan man lÄta pumpen gÄ flera dygn i rad nu i början sÄ vattnet blir frÀscht igen och hur brukar driften vara sen?

Vi fyllde upp till 2/3 av brÀddavloppet enligt rekomendationer men nu har det regnat sÄ mycket sÄ att hela brÀddavloppet Àr tÀckt. Vad bör vi göra dÄ? Pumpa ut sjÀlva? AnvÀnda backspolning?

MÄnga frÄgor frÄn en novis nybliven poolÀgare :-)

Utloggad nyborjare

SV: Nystart av pump och filter
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2017, 14:26:39:39 »
Glaskupan Àr till för att du skall se nÀr vattnet inte lÀngre Àr grumligt , vatten dÀr nÀr du backspolar, kan iofs hamna lite sand dÀr i bland, Äker med ut , men om det hÀnder ofta eller mkt sand bör du kolla upp sandfiltrets ventiler.
Ja, du kan köra dygnet om, hur mkt man behöver köra sen beror pÄ vattenvolym, omsÀtt 4-5 gÄnger per dygn, hur mkt man badar, hur skitigt det Àr , men inte minst om vÀrme behövs mÄste ju pumpen gÄ.

Nej du kan inte tÀcka hela avloppet, vattenytan mÄste vara under översta kanten annars rensas ju inte ytvattnet , backspola

Utloggad 62ragtop

« Svar #2 skrivet: juni 08, 2017, 15:02:04:04 »
Som ovan.

Med tillÀgget; har ni risk för nederbörd pÄ orten dÀr ni bor nÀrmsta dagarna, sÄ bör ni fundera pÄ nÄgon form av tÀckning... Dels kanske för att undvika att ni "överfyller" poolen, men Àven för att regnvatten kan ha spÀnnande effekter pÄ pool/bassÀng-vatten. Innan vi blev med pool förra sommaren, sÄ levde vi med en Intex-bassÀng mÄngen somrar, och vi orkade inte alltid jiddra med det sladdriga pooltÀcket alla gÄnger. Lite hÀftigt sommar-regn sÄ kunde man ge sig f-n pÄ att vattnet anammade en grön ton. LikasÄ förra sommaren, nÀr vi blev med nedgrÀvd pool, sÄ hade vi lite bygge kvar pÄ pool-dÀck och hade dÀrmed inte fÄtt pÄ vÄrt pool-tak. Vips sÄ kom en helg dÀr det var ömsom +30gr och ömsom tropiska regnskurar. VÄrt ack sÄ kristallklara vatten anammade snabbt en grön-turkos nyans... nu gick det snabbt att ÄtgÀrda, men Àndock...

Sen, i förlÀngningen, givetvis för sÀkerhetens skull. PooltÀckning alltsÄ.

mvh

Utloggad Tessan78

« Svar #3 skrivet: juni 08, 2017, 15:14:28:28 »
Tack, ja poolskydd ska bestÀllas sÄ fort vi har mÄttat ut var stegen ska sitta. Jag fÄr backspola ett tag dÄ sÄ vattennivÄn sjunker igen.

Är det sĂ„ att man ska göra nĂ„got mellan backspolning och filtrering? Tycks ha lĂ€st att man ska köra nĂ„got som heter Rines?? Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga (6 tror jag) alternativ :-)

SmÄ lÀckor, Àr det farligt eller kan man köra igÄng och se lite efter ett tag? Vill sÄ gÀrna komma igÄng med chockkloreringen och sÄ ordning pÄ vattnet. Det hÀller jag i brÀddavloppet eller har jag förstÄtt det galet?

Utloggad nyborjare

« Svar #4 skrivet: juni 08, 2017, 15:22:22:22 »
Du vet att det Àr lag pÄ poolskydd ? om du inte har poolen bakom ett stÀngt staket ... !
Efter backspolning kör du Rines för att lÀgga sanden rÀtt igen , kan annars bildas spÄr i sanden efter backspolning dÄ passerar vattnet dÀr.
LÀckor Àr vÀl inget man vill ha, varför fÄr ni lÀckor? gör man rÀtt lÀcker det inte , inte kul att "göra om gör rÀtt"

NÀr du chockar löser du pulvret separat i en spann med varmt vatten , ser till att ALLT Àr upplöst ( rör och rör igen ) innan du hÀller det i poolen. sprid det gÀrna sÄ du gÄr samtidigt som du hÀller

Utloggad Onsalabo

• Expert
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlĂ€gg: 186
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2017, 22:32:00:00 »
NÀr jag chockar sÄ löser jag klorgranulaten i varmt vatten och hÀller direkt i breddavloppet sÄ att pump och utlopp hjÀlper till att sprida kloret i poolen. Jag har fÄtt för mig att man lÀtt kan bleka linern om man hÀller det direkt i poolen och granulaten inte Àr helt upplösta och sjunker till botten.
Rubinpool rund 6 m diameter med Brilix vÀrmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator, jetstream och ribb-topp frÄn Plastman.

Utloggad nyborjare

« Svar #6 skrivet: juni 09, 2017, 22:59:51:51 »
Exakt ! det Àr ju dÀrför jag skriver att det Àr viktigt att allt löses upp, fÄr du bitar som faller till botten kan dessa bleka precis som du skriver.
Det Àr inte heller helt lyckat att slÄ det i avloppet dÄ fÄr du ju extremt hög klorpÄverkan bÄde i skimmern och i pumpen vilket inte alls Àr sÄ bra

Utloggad TommyC

« Svar #7 skrivet: juni 10, 2017, 09:55:35:35 »
Det kan vara bra att lÀsa en guide som förklarar hur en pool fungerar och hur man löser olika problem. Allt blir mycket enklare nÀr man förstÄr bÄde helheten och vÀsentliga detaljer.

https://www.folkpool.se/wp-content/uploads/2014/03/Folkpool_poolvardsguiden.pdf

http://www.pahlen.se/download/poolguiden/poolguiden.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tessan78

« Svar #8 skrivet: juni 10, 2017, 21:44:25:25 »
Tack för alla bra tips!!
Nu har jag kommit igĂ„ng med pumpen och chockklorerat, ser mycket bĂ€ttre ut redan efter 5h men det ligger en massa frömjöl pĂ„ botten och nĂ€r jag skulle montera ihop damsugaren hittar jag inte den bottenplattan man sĂ€tter slangen i och sedan i bĂ€rddavloppet, sĂ„ tröttsamt. Är inte helt 100 om jag fick med nĂ„got eller inte. Annars kan jag inte köra damsugningen vĂ€l?? Jag fĂ„r inte slangen att fĂ€sta utan den vĂ€l??

Borde finnas som reservdel att köpa annars eller?

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlĂ€gg: 2110
  • Total likes: 86
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2017, 22:55:10:10 »
Det hoppas jag. Min tallrik har börjat fÄ smÄsprickor. Jag har tÀnkt att köpa en i reserv, men har inte gjort det. Och var jag Àn kollar sÄ hittar jag ingen sÄn.
/Erik
Thermopool 8x4, badmÄtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen pĂ„ skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality
Min byggtrÄd frÄn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme