VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Optimering av BergVP inställningar  (läst 1427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Optimering av BergVP inställningar
« skrivet: maj 21, 2017, 14:29:59:59 »
Efter en hel sesong i fjol och en vårstart för några dagar sedan verkar det att mitt DIY poolautomatik som "lurar" bervärmepumpen att varma upp poolen funkar problemfritt.

Så nur känner jag mig att det är dags för finjustering och besparing av lite pengar.
Måltemp: 30C
Nuvarande poolvattentemp: 28C.
Kurna 40
Utetemp (lotsas): -20C
Framlednings temp (från VP till VVX): 54C !!!

Under sommarperioden behöver poolen inte mycket extra värme för att behålla önskade temperatur. Jag cirkulerar i ca. 9 timmar och termostaten slår av efter ett par timmar bara.

Min fråga är: Vad är den optimala framaledningstemp för att få man den bästa möjliga verkningsgrad (högst COP)? Jag har läst någonstans att runt 45C är ok - stämmer det?

Mad andra ord vilket är bättre ut ur besparingsperspektiv? Att skicka man mindre varmt vatten till värmeväxlare under flera timmar eller att skicka 55 graders vatten i två timmar (som jag gör nu)?

Värmeväxlaren är en Pahlen MF260 i fall det spelar någon roll...
« Senast ändrad: maj 21, 2017, 14:35:08:08 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Optimering av BergVP inställningar
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2017, 22:51:53:53 »
Så låg temp som möjligt på primärsidan optimerar COP. 54-grader är "för högt" för att kunna ge bra COP. Vad har du för temp in och ut ur växlaren på primär och sekundär? Pröva att öka hastigheten på cirkulationen på båda sidorna så kommer effeköverföringen öka och då skall temp gå ner på primärsidan
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Dimitris76

SV: Optimering av BergVP inställningar
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2017, 09:08:57:57 »
Så låg temp som möjligt på primärsidan optimerar COP. 54-grader är "för högt" för att kunna ge bra COP. Vad har du för temp in och ut ur växlaren på primär och sekundär? Pröva att öka hastigheten på cirkulationen på båda sidorna så kommer effeköverföringen öka och då skall temp gå ner på primärsidan

Tyvärr går det inte att justera man cirkulationshastighet varken på den primära eller den sekundära sidan. Tempskillnaden på primärsidan är ca. 10 grader om jag minns väl. Det var så även vid uppstarten när poolvattnet var kallt och VP orkade inte skicka ut mer än 40C till värmeväxlaren för temperaturen på primärsidansretur var för kallt.

54C är visst högt men just det kan jag justera genom att ändra utgivarens motståndvärde.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Optimering av BergVP inställningar
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2017, 18:49:38:38 »
Har du en bergvärme med Inverter teknik kan du ev. få ned primärsidans temp genom att låta kompressorn stega ned i fart/minska uteffekten. Har du däremot en bergvärme med on-off teknik går det inte att justera  framledningen "elektroniskt" utan enbart genom att öka effektöverföringen i din vvx. Detta beror på att en on-off bergvp antingen går på 100% eller 0% och framledningen kommer därmed inte kunna regleras utan blir ett resultat av den effekt som bergvärmen producerar och den effekt som vvx kan överföra till poolvattnet.

Har du en liten vvx krävs högre temp för att överföra en given effekt än med en stor vvx. Vidare ökar du flödean genom vvx sänker du snitt temp (delta t) på sekundärsidan och ökar snitt temp på primärsidan vilket ökar effektöverföringen.

Martin -oceanum.se

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Dimitris76

SV: Optimering av BergVP inställningar
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2017, 00:13:21:21 »
Har du en bergvärme med Inverter teknik kan du ev. få ned primärsidans temp genom att låta kompressorn stega ned i fart/minska uteffekten. Har du däremot en bergvärme med on-off teknik går det inte att justera  framledningen "elektroniskt" utan enbart genom att öka effektöverföringen i din vvx. Detta beror på att en on-off bergvp antingen går på 100% eller 0% och framledningen kommer därmed inte kunna regleras utan blir ett resultat av den effekt som bergvärmen producerar och den effekt som vvx kan överföra till poolvattnet.

Har du en liten vvx krävs högre temp för att överföra en given effekt än med en stor vvx. Vidare ökar du flödean genom vvx sänker du snitt temp (delta t) på sekundärsidan och ökar snitt temp på primärsidan vilket ökar effektöverföringen.

Martin -oceanum.se

Tyvärr har jag ingen inverter - det är all or nothing...  :(

Här är mina resultat enl. Pahlens calculator fast min Villa 155 maxar @ ca. 15kW...
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5564
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Optimering av BergVP inställningar
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2017, 08:36:44:44 »
Du skall dra ändra "utetemp" så att börvärdet blir så lågt som möjligt - men ändå så högt att värmepumpen klarar att hålla den pooltemp du vill ha på de timmar du har cirkulationen igång.
Nu kör du t.ex. ut 54 grader och värmepumpen går som jag fattar det bara någon timme, det visar att du har onödigt högt börvärde på värmepumpen.
Det är bättre att du justerar "utetempen" så att börvärdet blir 45 grader, och att värmepumpen som resultat av detta startar och stannar några gånger/timme, men håller tempen på en lägre nivå.

Tyvärr är det ju väldigt liten volym vatten som din värmepump har att arbeta med, så tempen kommer snabbt att stiga i cirkulationen mellan värmepump och värmeväxlare, och du lär få många start och stopp som en följd av detta.
För många start och stopp är inte bra, men du kan ju successivt prova justera "utetemp" tills värmepumpen startar och stannar 1-2 gånger/timme och se om det blir någon skillnad.

För att verkligen spara pengar borde du öka flödet mellan värmeväxlare och värmepump, och mellan pool och värmeväxlare precis som tidigare skrivits - men bäst vore en värmeväxlare med högre kapacitet.
Du har väl blockerat eltillskottet så att elpatron inte hjälper till?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag