Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En fördel med poolvärmepump är att du kommer få bättre COP på denna, dvs. billigare uppvärmning av poolen. Detta baserar jag på antagandet att ditt bergvärmehål kommer hålla max +2-3 grader i genomsnittstemperatur, vilket borde bli avsevärt lägre än genomsnittstemperatur på utomhusluften som poovärmepumpen tar energi ur under poolsäsongen. Således bör den senare ge bättre verkningsgrad och COP.Vill även passa på att nämna att denna teori även kommuniceras och stöds av Pahlén som ju tillhandahåller båda lösningarna, dvs. värmeväxlare att koppla in till bergvärme och poolvärmepumpar.
Castrol - Som sagts av Mappe så har ju luft mycket sämre värmekapacitet/överföringsförmåga vilket gör att man måste ha större temperaturskillnad och/eller flöde mellan medierna för att överföra en viss effekt. Min BV-pump är specad COP 5 vid 5C in och 35C ut, det klarar nog ingen luftvärmepump vid samma temperaturer. Sen kan det bli högre COP ändå för poolvärmepumpen för att den används mestadels på sommaren, så visst kan det finnas en ekonomisk poäng där.TommyC- varför skulle du välja bergvärme även när du har en bra plats för din poolpump?
TommyC- varför skulle du välja bergvärme även när du har en bra plats för din poolpump?
Det beror ju förstås på vad merkostnaden blir men med anslutning av poolen till bergvärme så kan jag avveckla poolvärmepumpen den dag den "tar slut" istället för att köpa och installera en ny VP.