Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Folkpool classic med stomme av träreglar och plywood med bra impregnering är en av de vanligaste poolerna i Sverige. Kanske är det en sån ni har. Är marken bra dränerad så brukar en sån stomme hålla länge. Flera här har sett stommar som hållit mer än 40 år. En bra pooltäckning som hindrar avdunstning är viktig för att hålla behagligt hög vattentemperatur. Bubbelplast räcker ganska långt om man inte vill investera i ett pooltak. Tappet över nätterna blir annars orimligt stort och några 30 grader kommer man sällan att nå samtidigt som ekonomin blir dålig. Liner kan man köpa fabrikssvetsad eller svetsa på plats vilket är dyrare och då används en tjockare liner som håller högre kvalité. Tillverkare av liner brukar säga max 28 grader men många här kör varmare utan några större problem. Linerns livslängd blir kanske något kortare men det är tveksamt om det är märkbart. På vissa orter med fjärrvärme finns det förmånlig pooltaxa under sommaren. I övriga fall så är en speciell poolvärmepump vanligast och oftast mest kostnadseffektiv. Lycka till med poolen!
Vi har platssvetsad liner. Jag är väldigt nöjd med den, men det är de som har fabrikssvetsad också. Jag har bara erfarenhet av vår pool, så jag har ingenting att jämföra med. Vår byggtråd ser du i min signatur, någonstans i mitten av alla sidor finns en del bilder på vår trappa. Den är lite för liten för att sitta på, det går men är inte så bekvämt. Men den är väldigt bra att gå på upp och ner i badet.