VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nya husägare med gammal pool  (läst 5408 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rick

Nya husägare med gammal pool
« skrivet: mars 21, 2017, 13:59:57:57 »
Hej,

För knappt ett år sedan köpte jag och min sambo hus.
På tomten fanns en 4x8 markpool med vanlig ljusblå liner med vad som ser ut att var snap list i toppen.
Förra ägaren till huset sa att linern hade nog gjort sitt  då poolen ändå är runt 20+ år (förra ägaren har dock uppgraderat sandfilter mm. ganska nyligen).

Linern har några lagningar  och även mindre sprickor och när vi i höstas stängde ner poolen för säsongen och tog bort badstegen såg vi ett det är ett hål i samma dimension som badstegens rör vilket är va 7 cm i diameter, så jag gissar på att det finns en hel del vatten på fel sida av linern... Vi har dock ingen aning om vad det är för stomme bakom poolen.

Vi hade tänkt under våren att riva bort den gamla linern och kommer troligen behöva renovera väggarna som är innanför.
Vi vill sedan sätta in ny liner, en hörn-pooltrappa och sedan sätta in en luftvärmepump istället för den elpatron som idag värmer upp poolen. Förra sommaren (som hade väldigt mycket sol) fick vi upp värmen till 25 grader och det smakade inte så bra med tanke på den saftiga elräkningen som kom månaden efter.. Det var dock mycket vårat egna fel då vi inte täckte poolen över natten vid ganska många tillfällen. :)

Vi behöver därför lite tips då vi inte egentligen kan något om pooler, slutresultatet vi är ut efter är en fungerande pool som kan värmas till ca 30 grader.

Tacksam för alla typer av tankar kring renovering, liner, luftvärme, trolig stomme, fallgropar mm. Om man vill ha 30 grader måste poollinern vara svetsad?

« Senast ändrad: mars 21, 2017, 14:05:47:47 av Rick »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2017, 17:42:53:53 »
Folkpool classic med stomme av träreglar och plywood med bra impregnering är en av de vanligaste poolerna i Sverige. Kanske är det en sån ni har. Är marken bra dränerad så brukar en sån stomme hålla länge. Flera här har sett stommar som hållit mer än 40 år.

En bra pooltäckning som hindrar avdunstning är viktig för att hålla behagligt hög vattentemperatur. Bubbelplast räcker ganska långt om man inte vill investera i ett pooltak. Tappet över nätterna blir annars orimligt stort och några 30 grader kommer man sällan att nå samtidigt som ekonomin blir dålig. Liner kan man köpa fabrikssvetsad eller svetsa på plats vilket är dyrare och då används en tjockare liner som håller högre kvalité. Tillverkare av liner brukar säga max 28 grader men många här kör varmare utan några större problem. Linerns livslängd blir kanske något kortare men det är tveksamt om det är märkbart.

På vissa orter med fjärrvärme finns det förmånlig pooltaxa under sommaren. I övriga fall så är en speciell poolvärmepump vanligast och oftast mest kostnadseffektiv.

Lycka till med poolen!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rick

SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2017, 20:20:26:26 »
Folkpool classic med stomme av träreglar och plywood med bra impregnering är en av de vanligaste poolerna i Sverige. Kanske är det en sån ni har. Är marken bra dränerad så brukar en sån stomme hålla länge. Flera här har sett stommar som hållit mer än 40 år.

En bra pooltäckning som hindrar avdunstning är viktig för att hålla behagligt hög vattentemperatur. Bubbelplast räcker ganska långt om man inte vill investera i ett pooltak. Tappet över nätterna blir annars orimligt stort och några 30 grader kommer man sällan att nå samtidigt som ekonomin blir dålig. Liner kan man köpa fabrikssvetsad eller svetsa på plats vilket är dyrare och då används en tjockare liner som håller högre kvalité. Tillverkare av liner brukar säga max 28 grader men många här kör varmare utan några större problem. Linerns livslängd blir kanske något kortare men det är tveksamt om det är märkbart.

På vissa orter med fjärrvärme finns det förmånlig pooltaxa under sommaren. I övriga fall så är en speciell poolvärmepump vanligast och oftast mest kostnadseffektiv.

Lycka till med poolen!

Klockrent svar tack så mycket. Hoppas det är som du säger att stommen kan ha klarat sig.

När det kommer till  fabriksvetsad liner, funkar den även om man vill ha linern på utsidan av   trappan? Dvs formar sig linern ändå rätt kul runt formen a  trappan? Hur tjock behöver linern vara?

Utloggad TommyC

SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2017, 20:32:31:31 »
Jag har ingen egen erfarenhet av liner men det finns flera exempel här t ex: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11235.msg85956#msg85956

Om du avvaktar lite så kommer det nog kommentarer från några som har en sån liner.

Edit: Glömde berätta, jag sökte på google så här: svetsad liner trappa site:www.poolforum.se
testa så får du fler träffar
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2017, 21:35:17:17 »
Vi har platssvetsad liner. Jag är väldigt nöjd med den, men det är de som har fabrikssvetsad också. Jag har bara erfarenhet av vår pool, så jag har ingenting att jämföra med. Vår byggtråd ser du i min signatur, någonstans i mitten av alla sidor finns en del bilder på vår trappa. Den är lite för liten för att sitta på, det går men är inte så bekvämt. Men den är väldigt bra att gå på upp och ner i badet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rick

SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2017, 10:17:41:41 »
Vi har platssvetsad liner. Jag är väldigt nöjd med den, men det är de som har fabrikssvetsad också. Jag har bara erfarenhet av vår pool, så jag har ingenting att jämföra med. Vår byggtråd ser du i min signatur, någonstans i mitten av alla sidor finns en del bilder på vår trappa. Den är lite för liten för att sitta på, det går men är inte så bekvämt. Men den är väldigt bra att gå på upp och ner i badet.

Riktigt trevlig pool det blev, ska sätta mig och läsa igenom hela när jag inte sitter på kontoret, det var ju en hel del sidor om poolen och en del kring den svenska faunan.. :)

Finns det andra med med erfarenhet kring fabrikssvetsad liner med trappa på insidan?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2017, 17:55:57:57 »
Klart läsvärda byggtrådar är MathiasS och je. Läs de också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2017, 17:23:13:13 »
Även en fabrikssvetsad liner kan anpassas efter pooltrappa. Skall det funka och bli ett bra slutresultat förutsätter det dock att trappan har enklare form, typ hel gaveltrappa. Priset på en liner som anpassas för trappa stiger dock.

Jag kollade snabbt och en enfärgad liner typ Alkorplan i 75/100e med anpassning för gaveltrappa till en 8x4m pool kostar 21.455:- inkl moms och transport

Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Rick

SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #8 skrivet: april 27, 2017, 09:42:19:19 »
Nu har vi kommit en bit på vägen.
Det visade sig när vi snackade med grannarna att poolen minst var 16 år gammal eftersom det var då dom flyttade in.

När vi nu tagit ner liner kunde vi konstatera att det är en glasfiber-stomme, på botten låg tunn frigolit och under det fanns en sandbädd.

Själva väggarna ser helt okej ut och det verkar inte finnas någon direkt lutning av dem så de står fortfarande väldigt rakt (även nu när det inte finns vatten i poolen.

De hålen från badstegen jag nämnde tidigare är mycket mindre än vad jag trodde, vilket borde kunna lagas med härdande glasfibertejp.

Dock verkar alla poolföretag man prata med tycka att man bör investera i helt ny stomme. Vilket jag också skulle säga om jag var säljare...

Det är ganska stor skillnad på att köpa nytt poolpaket eller bara ny liner med anpassad trappa till gamla stommen.

Beslutsångest!

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Nya husägare med gammal pool
« Svar #9 skrivet: april 27, 2017, 12:30:38:38 »
Försök undersöka lite mer för att avgöra om stommen verka kunna stå ett tag till. Att riva den och bygga en ny thermopool kommer ju snabbt öka dina kostnader och inte minst leda till ett stort projekt i din trädgård och kanske inget bad förens i slutet på sommaren detta år. Kan du som alternativ lägga i en ny liner och få ut 10-15 år i gamla stommen är det ju klart värt det, då har du ju en fungerande pool för ca 20tkr.

//Martin -oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan