Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Hybris poolbygge - Niveko topskimmer 3,70*7,50  (lĂ€st 1440 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Hybris

Hybris poolbygge - Niveko topskimmer 3,70*7,50
« skrivet: mars 18, 2017, 14:39:02:02 »
Efter mÄnga Ärs funderande börjar det nÀrma sig bestÀllning och bygge av pool.

Nuvarande plan Àr:
Niveko Topskimmer. 3,70*7,50. Fyrkantiga hörn. Vit. Dubbla smala topskimmers. Inget bottenavlopp.
Teknik i kÀllaren. Lutar Ät Pahlens pump, filter
Tittar pÄ vÀrmevÀxlare för fjÀrrvÀrme kopplat sekundÀrt. (slippa ljud och ful luftvÀrmepump ute)
TÀckning troligen ribcover som start och glastak i framtiden. Klurat pÄ dolda lameller men de Àr galet dyra och tror inte det hÄller i all evighet...
TrÀdÀck som ligger 25-45 cm ovan mark
Allt tÀnkt att vara stilrent, ingen synlig teknik

Kommer ha vÄrt nya spabad som redan Àr bestÀllt nÄgra meter frÄn poolen stÄendes pÄ mark. Jacuzzi J-355.

Skall ta lite bilder pÄ huset och placering sÄ jag kan fÄ feedback frÄn alla erfarna poolÀgare och experter hÀr!

Utloggad Dimitris76

SV: Hybris poolbygge - Niveko topskimmer 3,70*7,50
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2017, 16:12:19:19 »
Vad bra! Det verkar vÀlplanerad. En frÄga bara. Varför ingen bottenavlopp om pooltillverkaren erbjuder en sÄnt feature?

Som jag förstÄr Àr de inte mÄnga svenska diy linerpoolar som har den för det Àr en kostnadsfrÄga men det finns en del fördelar.
LÀs mer hÀr:
http://www.poolhelpforum.com/viewtopic.php?t=10748

Om din pool kommer med bottenavlopp Àr det lite synd att inte koppla den till reningsverket vid installation tycker jag iallafall.

/Dimi
4x8x1.5m epoxyfÀrgad betongpool, Pooltak frÄn Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW vÀrmevÀxlare, Thermia bergvÀrme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Hybris

« Svar #2 skrivet: mars 18, 2017, 17:53:02:02 »
Jag tÀnkte vÀlja bort sÄ ingen bottenventil installeras i fabrik. Tanken eftersom jag drar in pooltekniken i kÀllaren. Undvika risken att tömma hela poolen i kÀllaren var tanken.

Utloggad Dimitris76

« Svar #3 skrivet: mars 19, 2017, 13:43:24:24 »
Jag tÀnkte vÀlja bort sÄ ingen bottenventil installeras i fabrik. Tanken eftersom jag drar in pooltekniken i kÀllaren. Undvika risken att tömma hela poolen i kÀllaren var tanken.

Detta Àr ett problem som jag har för jag köpte en villa med pool frÄn 1969.

Bygger man nytt kan man lÀtt undvika en sÄn katastrof. Det enklaste som jag kan tÀnka mig Àr att lÀgga PET-slangen i en loop (se bifogad bild!).

DÄ har man alla bottenavlopps fördelar utan nackdelarna!

/Dimi
« Senast Ă€ndrad: mars 19, 2017, 13:47:05:05 av Dimitris76 »
4x8x1.5m epoxyfÀrgad betongpool, Pooltak frÄn Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW vÀrmevÀxlare, Thermia bergvÀrme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

Hmm, du har byggt en hĂ€vert. Är slangen vattenfylld och du fĂ„r en lĂ€cka till höger sĂ„ tömmer du hela poolen i kĂ€llaren.  :'(

Det gÄr inte att lÀnka till wikipedia hÀrifrÄn men googla pÄ hÀvert.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hybris

« Svar #5 skrivet: mars 19, 2017, 22:15:41:41 »
Som sagt jag skipper bottenavloppet. Enklare konstruktion mindre risk för fel.

Utloggad Hybris

« Svar #6 skrivet: mars 19, 2017, 22:28:36:36 »
Ny plan för tekniken:
Pump: Zodiac Flo-Pro VS 1,65kH
Sandfilter: Pahlen Polyeten 515

Utloggad Dimitris76

« Svar #7 skrivet: mars 19, 2017, 22:30:50:50 »
Hmm, du har byggt en hĂ€vert. Är slangen vattenfylld och du fĂ„r en lĂ€cka till höger sĂ„ tömmer du hela poolen i kĂ€llaren.  :'(

Det gÄr inte att lÀnka till wikipedia hÀrifrÄn men googla pÄ hÀvert.

BÀttre nu? Ventilen skall stÀngas bara vid pooltömning.

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlĂ€gg: 2110
  • Total likes: 86
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2017, 13:08:18:18 »
I stÀllet för rakt upp skulle jag sÀtta ventilen mot ett brÀddavlopp. GÀller Àven dÄ att den ska stÀngas vid tömning, men risken för att den suger luft (och det Àr jag övertygad om att den gör i din skiss) Àr dÄ minimal.
/Erik
Thermopool 8x4, badmÄtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen pĂ„ skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality
Min byggtrÄd frÄn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Hybris

« Svar #9 skrivet: mars 20, 2017, 18:44:12:12 »
Som sagt jag skippar bottenavloppet. Oavsett lösning. ;-)

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme