Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det är bakterier som spökar så borde de dö av en rejäl chockklorering. Om det fungerar att chocka med aktivt syre är jag tveksam till. Det brukar väl vara tvärtom, de som kör med aktivt syre kompletterar med chockklorering någon gång. Det finns ju f.ö. bakterier som är väldigt tåliga och svåra att få död på.Bromallergi låter inte heller så troligt, särskilt inte om det kommer med så pass stor fördröjning.Hur varmt kör ni badet ? Jag vet folk som får klåda efter bad i mycket varmt vatten, men då brukar det komma ganska snabbt efter, inte efter en vecka.
Den rekommendation jag fått är att när man fyllt på med rent vatten så klorera vattnet direkt så allt dör som eventuellt finns där. Låt vattnet vara så ett dygn till dess klornivån sjunkit och är låg. Justera till rätt alkalinitet. Sen kör man igång den desinfektion man tänkt använda (bromgenerator för din del då), jag har Bromtabletter i dispenser. OBS, jag tror inte detta är ert problem. Dock så om du tillsätter aktivt syre så höjs bromhalten avsevärt då "förbrukat" brom återaktiveras av syret.En kompis till mig är känslig mot brom och om bromhalten är aningen hög kliar det på hela kroppen för honom. Jag har också själv noterat en aning irritation om bromhalten är hög. Hur testar du bromhalten? Kanske är ni aningen känsliga mot brom och om testverktyget inte visar helt rätt kanske bromhalten är för hög för er. Testa sänka halten till underkant av vad som är ok, kanske det hjälper. Hög temp ökar också på problemen./Urban.
Gör ett enkelt test efter ni badat. Ni duschar efter å ser vad som händer. Man blir torr av att bada så att smörja in sig efter är inte fel framförallt nu på vintern. Duschar innan bad det tar bort 70% av all smuts.
Jag tror också på upplägget nytt vatten och chockklorering till minst 10 ppm vid uppstart.Viktigt att ni kör alla pumpar och munstycken medan det är hög klorhalt så att allt vatten omsätts i badet.Även luftpumpen.Låter helt otroligt att hela familjen skall vara allergisk mot brom eller saltet om ni inte överdoserat av misstag.