Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle inte rekommendera att köra pumparna utan filter på plats. Läs noga igenom din manual vad som gäller så du inte sätter garantivillkoren ur spel.
Det borde absolut inte vara någon fara att köra pumparna utan filter, jag gör det varje gång jag kör rörrengöring liksom de flesta jag känner. Det enda som händer är att pumparna får lite lättare att suga vatten. Tvärt om däremot - för täta filter - kan vara skadligt.
Av manualen för mitt spa (Artesian) framgår tydligt att man "aldrig" får köra badet utan att filtren är korrekt isatta. Skador som kan uppkomma om jag kör mitt bad utan filter täcks inte av garantin. Vad gäller igensatta filter, om man nu skulle låta det gå så långt, har man löst med en backventil. Den fungerar så att om cirkulationsfiltret blir så skitigt att motståndet ökar då öppnar backventilen en genväg så att vattnet kan passera genom den i stället för genom cirkulationsfiltret. Denna backventil är sannolikt av tillverkaren anpassad till badet på ett sådant sätt att den inte skadar badet. Så gör er själva den tjänsten att läsa igenom era manualer innan ni börjar laborera på eget initiativ, kan vara en klok idè.
Självfallet står det så i manualen. Det är ju för att skydda sig från idioter som medvetet släpper ner en stenkula (eller nått annat skit) för att få ny pump på garantin. Har alltså inget öht att göra med att det inte skulle funka utan filter, eller att utrustningen tar skada på nått sätt om man inte har filtret isatt.En fråga man kan ställa sig är om filtret tar skada av pipe cleaner. Det medlet är ju rätt kraftigt /Urban.