VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?  (läst 7142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steinmeister

Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« skrivet: augusti 10, 2016, 17:59:38:38 »
Hej.

Har byggt en 8x4x1,5 pool i backen med 50mm isolering runt stommen. Värmer kalaset med G&J 9,2 vertikal pump. Täcker med vanlig pressening. Kör pumpen från 8-20 inställd på 28c.

De senaste dagarna har det varit kallt, ca 16c och regnat och blåst mycket. I dag är det endast 12c. Jag tappar värme i poolen fast värmaren går för fullt. Försöker tömma av vatten från duken inför natten osv men de tycks inte hjälpa.

Ska de va så om man inte har pooltak alt bubbelplast motsv?

Känns som badsäsongen kommer bli kort om man tappar värme så fort solen inte skiner och luften håller 20c.

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2016, 18:10:11:11 »
Jag håller väl 31 ca med tak när det är kallt och mulet men det bergvärmepumpen får gå dygnet runt.

Utloggad nyburjare

SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2016, 18:10:51:51 »
Ja har du inte skydd uppåt mer än pressening som är ganska värdelöst som värmeisolering och du inte kör mer än dagtid  då blir det tufft med det väder vi har nu, vad du har den inställd på betyder  inget för effekten det är bara vid vilken temp den skall stanna .
Vilken temp har du nu ? från vilken temp sjunker det ? man kan räkna med att hålla vattentempen ca 10 g över dygnsmedeltempen i luften, just nu har vi i skåne säkert inte mer än max 14 grader som dygns medel. om ens det , då är det 22-24 grader i din pool som mest

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2016, 19:40:48:48 »
Nu värmer jag dock med bergvärme men har en helt oisolerad pool med endast ett transparent överdrag och jag har aldrig haft några problem att hålla inställda 30 grader, från vårstart till höststängning. Då värmer jag som max 15 timmar per dygn, mindre om vädret är bra.
Verkar som man läser ganska ofta att folk har problem att hålla värmen fast de har betydligt bättre isolerade pooler än vad jag har så det enda jag kan komma fram till är att det är värmepumpen som är boven i dramat.
Är faktiskt förvånad över att de inte är bättre än så. Jag hade känt mig lurad om jag betalat massa pengar för uppvärmning men inte kan hålla önskad temp under sommarmånaderna.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad nyburjare

SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2016, 19:49:31:31 »
Nu värmer jag dock med bergvärme men har en helt oisolerad pool med endast ett transparent överdrag och jag har aldrig haft några problem att hålla inställda 30 grader, från vårstart till höststängning. Då värmer jag som max 15 timmar per dygn, mindre om vädret är bra.
Verkar som man läser ganska ofta att folk har problem att hålla värmen fast de har betydligt bättre isolerade pooler än vad jag har så det enda jag kan komma fram till är att det är värmepumpen som är boven i dramat.
Är faktiskt förvånad över att de inte är bättre än så. Jag hade känt mig lurad om jag betalat massa pengar för uppvärmning men inte kan hålla önskad temp under sommarmånaderna.

Vad har du för ut temp o hur funkar bergvärme, inte så insatt . men det är ingen som luras med luftvärmepump , handlarna säger som det är man höjer 10 grader från dygns medel utan tak, med tak är det annorlunda, sen är det bara och räkna ut att få 30 grader innebär 20 grader i luft medel, vilket inte sker många veckor i vårt land

Utloggad Steinmeister

SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2016, 20:04:45:45 »
Kanske är den bistra sanningen. Dygnsmedeltemperaturen har legat runt 11-12c senaste dagarna och det har regnat och blåst mycket.

Ligger på ca 23-24c efter en dag med pumpen i gång. Tappar kanske 1,5-2c under natten och det är Max vad pumpen hämtar hem på 12timmar en kall och mulen dag som denna. Får börja fundera på annan täckning kanske.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2016, 22:30:03:03 »
Största boven i dramat är om du har vatten på presseningen, då värmer du hela världen, torr täckning är A och O om du skall kunna hålla värmen!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2016, 22:35:09:09 »
Största boven i dramat är om du har vatten på presseningen, då värmer du hela världen, torr täckning är A och O om du skall kunna hålla värmen!

Exakt avdunstning av detta vatten är enormt kostsamt för värmen. men inte så lätt att hålla torrt nu , det regna fan varannan timme dygnet om  :-\

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2016, 23:56:31:31 »
Min pool är isolerad på utsidan och jag har en transparent täckning från Plastman. Jag kör värmepumpen från kl 8-23. Håller lätt 30-31 grader och tappar bara en grad på natten.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad TommyC

SV: Tappar värme trots att poolvärmen är på!?
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2016, 12:10:45:45 »
Dygnsmedeltemperatur det senaste dygnet var 14,4 grader.
Poolen höll 31,5 grader vid kvällsdoppet igår kl 23.
Nu idag kl 12 är vattentemperaturen 31,2 grader.
VP G&J 9,2 kW går kl 10-24.
Bara 31 kubikmeter vatten, ganska bra isolering och pooltak.

Förutom att taket ger bra isolering så är det underbart att kunna bada med varmt i luften trots bistert väder. Vid kvällsdoppet igår var det 12 grader i luften utanför taket.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag