Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
för mkt lim gör nog ingenting men att vrida på röret ska man absolut inte göra, och dom 24 timmarna är nog rätt viktiga, vet ej om här finns någon som har räddat dåliga limningar annars får du tyvärr göra om o göra rätt
PEM är svart med blå rand och går inte att limma.Hård PVC är just hård och går att limma.Mjuk PVC är som en slang, mjuk och böjlig, oftast grå, och går att limma.
PEM slang har varit svart i tusen år. Är den svart är det antagligen PEM och då måste du ha klämkoppling. Slang man lägger i marken brukar vara PEM slang (men även mjuk PVC går att markförlägga).Försök få upp en bild så vet vi!
Men om du enkelt kan dra ur slangen är det väl bara att slipa ur med sandpapper och använda de kopplingar du har?Dammbutiken har annars bra priser på ventiler m.m. Jag kan inte påminna mig att jag sett att man kan köpa delar till en ventil löst. Men det är väl inte själva muttern du behöver, utan delen innanför.Stroker här på forumet har ju gjort en video. Jag har inte haft tillfället att praktisera det själv, men helt klart är det görbart.