CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool  (läst 40681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #100 skrivet: april 08, 2017, 22:43:31:31 »
Vad ät det som håller såpass mycket vikt i poolen? Är det ingen risk att poolväggarna rasar ner utan jordmassor på utsidan?
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #101 skrivet: april 08, 2017, 23:08:55:55 »
Svårt att svara på detta utan att låta dryg  :-X, men det framgår väl av tråden; speciellt de första sidorna?

Utloggad Dimitris76

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #102 skrivet: april 08, 2017, 23:38:08:08 »
Det är alltså de två stålbalkarna som skall hålla vattnet...  ???
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #103 skrivet: april 09, 2017, 10:26:10:10 »
Det är alltså de två stålbalkarna som skall hålla vattnet...  ???

Plus att väggelementen är förankrade med armeringsjärn i plattan och en krönbalk. Skulle inte det räcka menar du? Jag har aldrig hört talas om en thermopool som gått sönder.

Utloggad Dimitris76

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #104 skrivet: april 09, 2017, 11:27:38:38 »
Plus att väggelementen är förankrade med armeringsjärn i plattan och en krönbalk. Skulle inte det räcka menar du? Jag har aldrig hört talas om en thermopool som gått sönder.

Nej... Jag har ingen aning. Jag bara undrar. Finns det andra fristående thermopoolexemplar med eller utan extra förstärkning?
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Plums

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #105 skrivet: april 09, 2017, 14:27:04:04 »
Leverantörer brukar rekommendera kontreforer har jag för mig, det hade ju varit ett alternativ.

Utloggad Dimitris76

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #106 skrivet: april 09, 2017, 17:16:43:43 »
Leverantörer brukar rekommendera kontreforer har jag för mig, det hade ju varit ett alternativ.

Men Solhaga har inte byggd några kontreforer som jag förstår. Det står ett par klena basalt fixerade stålbalkar. Ok vattentryck är högre mot botten men kommer inte vattenmassan att applicera drivmoment längs balkens höjd ändå?  <dontkn> <hmm>



4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #107 skrivet: april 09, 2017, 17:38:04:04 »
Tjällden har konstruktionsanvisningar för fristående pooler och det verkar likna det sätt som det byggs på här (smalare block och balkar), så vad är poängen med att spekulera kring hållfastheten? Tjällden har förstås räknat på detta och litar man inte på det kan man ju ringa Tjällden och ifrågasätta detta direkt hos konstruktören.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #108 skrivet: april 09, 2017, 18:48:17:17 »
Tjällden har konstruktionsanvisningar för fristående pooler och det verkar likna det sätt som det byggs på här (smalare block och balkar), så vad är poängen med att spekulera kring hållfastheten? Tjällden har förstås räknat på detta och litar man inte på det kan man ju ringa Tjällden och ifrågasätta detta direkt hos konstruktören.

Jag ifrågasätta inte Tjälldén med det som Solhaga har byggd ser inte lika ut som det som står här:
http://thermopool.se/varfor-thermopool/

Det saknas bredda, murade kontreforer perpendikulärt till poolvähgen helt enkelt. En fristående konstruktion med stålbalkar i vertikal candileverkonfiguration är inte lika stark i min uppfattning men kanske det räcker ändå.
« Senast ändrad: april 09, 2017, 18:52:46:46 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #109 skrivet: april 09, 2017, 19:02:14:14 »
Givetvis bygger inte Solhaga som Poolstore visar i din länk, det är ju två helt olika konstruktioner.

Det du länkar till är en Thermopool med betongfyllda väggar där man använder tex Dorocells Thermomur byggblock. Solhaga bygger något helt annat, Tjälldens pool med frigolitväggar. Två HELT olika konstruktioner.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag