Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle nog tro att svenska Badrumsinredningar har en marginal på 35-40 % när de säljer badet för 65 000 kr , då jag sett vad man får betala för baden i Kina hos fabriken.Men dom vill väl inte förstöra sin marknad med för låga priser!!! Personligen tycker jag 69 000 kr är på tok för mycket för ett Kinaspa då det fortfarande är på tok för stor skillnad i materialval och byggkvalitet om man jämför med andra etablerade tillverkare som hållit på i 20- 30 år med spabadstillverkning.Givetvis kommer kineserna att bli bättre på att bygga spabad med tiden, men dom har många år kvar av att lära sig hur man bygger kvalitet. Men då kommer också priserna att behöva höjas på dessa kinabaljor.Har tyvärr sett så många bad som har 2-3 år på nacken som ser ut som att de är 15 år gamla, vred och jets som spricker eller trillar sönder och acrylskal som har bubblor eller hål på grund av för dåligt producerade skal med för tunna Acrylskivor i vacumformningen.Det tog många år för de amerikanska/Kanadensiska tillverkarna att lära sig bygga bra bad också, dom hade samma problem som de kinesiska fabrikerna kämpar med nu. Det tar tid att lära sig att bygga en bra produkt !Spabad är dock en mycket mycket liten produkt om man jämför med till exempel elektronik som kineserna kan bygga med bra kvalitet under rätt ledning, men där är volymerna 1000 tals gånger större och givetvis kraven betydligt högre från beställarna, typ Apple med fler.
Då är det inte lika för alla ,jag har flera som ringt firman där jag är anställd och bett om hjälp med SB bad och vi har hjälpt ett par st,då har det varit trasiga cirk pumpar.Det var ju iofs ett tag sedan så SB kanske har skaffat egna tekniker nu ? LX eller DXD pumpar spelar ingen roll ,det är Kina pumpar.....Det jag är irriterad på med SB är att dom står på varenda mässa och säger att deras bad byggs i Västra frölunda,pumpar från gecko som dom påstår tillverkas i Canada?? Jets från Tyskland sa dom på senaste mässan.Eller så äger dom fabriken i Kina ,eller så tillverkas dom i Borås,historierna är många.....Gillar inte säljare som står och blåljuger folk i ansiktet och sen går hem och sover med gott samvete.Jag har länge efterlyst bilder på SB baden under kabinett sidorna ,ångrar bittert att jag inte tog bilder på dom när jag var ute och bytte pumpar.