CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??  (läst 16173 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #20 skrivet: mars 15, 2016, 22:28:56:56 »
Har du kollat upp med försäkringsbolaget , vår försäkring täcker absolut inte vattenskador som orsakas av att man har ett poolreningsverk i bostadshuset eller i källaren !!
Instämmer igen med föregående talare, ha inte förtroende för att en dränkbar pump klarar vad det står på märkskylten när den är inkopplad till slangar, den vi hade i båten klarade 30 % av angiven vattenmängd på skylten :-\

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #21 skrivet: mars 15, 2016, 22:56:23:23 »
Vad det gäller försäkring så bör man nog alltid kontrollera detta, inte bara vad det gäller reningsverkets placering. Täcker försäkringen vattenskador från en läckande eller havererad pool över huvud taget ? Jag känner bara en familj som fått rejäla vattenskador av poolvatten och i deras fall kom inte vattnet från reningsverket utan det var en ovanmarkspool som totalhavererade (felaktig montering) och skickade iväg hela poolvolymen i rena tsunamin.

Utloggad nyburjare

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #22 skrivet: mars 15, 2016, 23:01:36:36 »
De flesta bolag där ingår "fast" pool i det som försäkringen täcker, dvs det räknas att ingå som "byggnad" det gör däremot inte en ovanmark kanske av den anledningen att bolaget inte kan ges möjlighet att godkänna eller inspektera placeringen som då kan göras felaktigt så att vatten leds mot huset , samt att om man godkänner vad är det då som säger att den monteras på samma sätt nästa år, detta går inte att hantera arbetsmässigt på ett vettigt sätt hos försäkringsbolagen

Utloggad j-t

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #23 skrivet: mars 16, 2016, 07:55:34:34 »
Jag kollade upp min försäkring innan, kanske inte alla gör men som ni påpekar är detta viktig vid all förändring av ens hus för att säkerställa det ekonomiska skyddet, huset är trots allt en investering också.
Verifierade den dränkbara pumpens kapacitet genom att mäta tiden det tog när jag pumpade ut 100 liter vattnen när den var inkopplad, använde den även när jag sänkte nivån i poolen en gång vilket också gav en fingervisning att kapaciteten stämmer. Det som mot förmodan rinner över kommer ändå golvbrunnen ta hand, dessutom ligger golvet i detta rum 2 cm under normala golvytan, så i mitt fall har jag rätt så många skydd på plats som ska fallera för ett eventuellt läckage ska bli ett problem.

Nu vet jag inte om alla har det så, men som de flesta av er påpekat är där många saker man måste kolla upp innan man sätter teknikrummet inne i huset, eller skaffar pool från första början. Men om ni gör er hemläxa och tänker igenom det ordentligt så kan ni säkerställa att risken blir minimal. Trots allt så beror ett läckage troligen på er själva då ett rör eller en böj inte bara börjar läcka utan orsak, mer troligt har det blivit skadat, inte korrekt installerat eller liknande.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5574
  • Total likes: 493
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #24 skrivet: mars 16, 2016, 08:14:32:32 »
Ett stort läckage skulle inte bli någon katastrof hos oss heller, gjuten sula i förråd/garage, golvbrunn (som inte klarar hela flödet) nära, och sedan kantbalkar som håller vattnet i den delen av huset, delen med torpargrund ligger 40 cm högre än plattan i ekonomidelen.
I princip är det runt 10 meter innerväggar och en heltäckningsmatta på 10 m2 som kan bli förstörda.
Det fixar man på en helg och några tusen kronor i material.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #25 skrivet: mars 16, 2016, 11:07:39:39 »
Jag resonerar lite som Rickard men i mitt fall är det ingen matta som förstörs, däremot sådant som förvaras på golvet som kan bli skadat. Garaget ligger ihop med huset men det är en murad källarvägg mellan utan dörröppning osv. Utanför dörren är det en lätt lutning mot gatan där det finns dagvattenbrunnar.

Garaget saknar golvbrunn men jag tror inte garagedörren kommer bli 100% tät så vatten kan rinna ut där. Med Ericas tips om någon form av öppning med "backventil/kallrasfunktion" så borde man vara hyfsat säker.

När jag tänker efter är jag nog mer orolig för vad som skulle hände om sandfiltret gick sönder där det står nu, då skulle granens tomt bli översvämmad med risk för läckage in i hennes källare.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad nyburjare

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #26 skrivet: mars 16, 2016, 11:15:22:22 »
 "Trots allt så beror ett läckage troligen på er själva då ett rör eller en böj inte bara börjar läcka utan orsak, mer troligt har det blivit skadat, inte korrekt installerat eller liknande."
------------------------------------------------------------------------------

Nja .... jo du har rätt i att det sällan bara börja läcka utan orsak, visst det beror felaktigt installation men i nästan alla fall märker man då läckaget direkt när man släpper på vattnet.
I mitt fall och ett fall som kollega råkat ut för , samma sak och det var att hela sidan på sandfiltret sprack, knappast något man själv kan belastas för ! och då som jag skrev en fullständig explosion av vatten .
Samt om man får en skada är risken stort att det sprutar ut och inte droppar ut, dvs då kan det lätt spruta över din "inbyggnad" på golvet.

Utloggad j-t

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #27 skrivet: mars 16, 2016, 11:43:37:37 »
"Trots allt så beror ett läckage troligen på er själva då ett rör eller en böj inte bara börjar läcka utan orsak, mer troligt har det blivit skadat, inte korrekt installerat eller liknande."
------------------------------------------------------------------------------

Nja .... jo du har rätt i att det sällan bara börja läcka utan orsak, visst det beror felaktigt installation men i nästan alla fall märker man då läckaget direkt när man släpper på vattnet.
I mitt fall och ett fall som kollega råkat ut för , samma sak och det var att hela sidan på sandfiltret sprack, knappast något man själv kan belastas för ! och då som jag skrev en fullständig explosion av vatten .
Samt om man får en skada är risken stort att det sprutar ut och inte droppar ut, dvs då kan det lätt spruta över din "inbyggnad" på golvet.

Nä ett sådant materialfel kan du inte skydda dig mot, men det gäller alla produkter men här blir konsekvensen större så klart med en kaskad av vatten, men hur som brukar felen bero på mänskliga faktorn antingen via tillverkning eller inplementation/installation om det så är ett rör som brister eller ett filter som delar sig.

Olika lösningar skyddar mot olika fel, mitt kar skyddar mot vissa fel men inte andra, golvbrunnen mot vissa andra osv så åter igen riskkalkyler, sannolikheter och att ha en bra plan om det går galet eller att man tycker kostnaden vid ett haveri är godtagbar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5574
  • Total likes: 493
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #28 skrivet: mars 16, 2016, 14:40:00:00 »
Det man kan göra för att skydda sig lite är att ett par gånger/säsong hålla för båda insprutarna eller stänga en ventil efter filtret för att kontrollera så att rör, ventiler och filter håller för det tryck som kan bli om det "pluggar" någonstans.
Att folk som badar håller på och fipplar med att hålla igen insprutarna är inte ovanligt, och det kan innebära maxtryck i systemet.

Bra om man gör det under kontrollerade former ett par gånger/år, då borde det i alla fall inte kunna brista när ingen använder poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad j-t

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #29 skrivet: mars 16, 2016, 15:40:43:43 »
Det man kan göra för att skydda sig lite är att ett par gånger/säsong hålla för båda insprutarna eller stänga en ventil efter filtret för att kontrollera så att rör, ventiler och filter håller för det tryck som kan bli om det "pluggar" någonstans.
Att folk som badar håller på och fipplar med att hålla igen insprutarna är inte ovanligt, och det kan innebära maxtryck i systemet.

Bra om man gör det under kontrollerade former ett par gånger/år, då borde det i alla fall inte kunna brista när ingen använder poolen.

Jag hade lyckats stänga alla bypass ventiler en gång, har vp, blev ett bra trycktest de där ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag