Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag byggde upp ett litet kar med lecablock som jag sen målade insidan på med flytande gummi, de och en stark dränkbar pump gör att jag inte kan översvämma källaren.
Lånar tråden lite då jag själv funderar på att flytta in pump och ev filter i garaget när det är byggt.Kommer dock inte ha något avlopp pga för krångliga regler.Frågan är om jag vågar chansa på att vattnet letar sig ut via garagedörren eller om jag skall satsa på någn form av invallning och pump likt j-t's lösning?Om du har fall mot garagedörren så kan du ju ordna en liten utloppsport/kanal så att dörren inte dörren täpper till det helt. I vårt fall ordnade vi en liten ränna under dörren till maskinrummet och satte en liten plastflik, Den hindrar att det blåser in men lär helt klart ge efter om det kommer en massa vatten.Backspolning tänkte jag lösa med en slang som jag rullar ut när det behövs.
Nja, men den där dränkbara pumpen verkar ha en kapacitet långt under vad poolpumpen kan leverera ? Så om man har maximal otur och får en jätteläcka på trycksidan så lär det väl svämma över ändå ? Nu är förstås småläckor mycket vanligare än katastrofala rörbrott eller liknande så i de allra flesta fall lär väl pumpen klara det.
I mitt fall så klarar den dränkbara pumpen av 14,4 kubik i timmen medan min poolpump ligger på 11,5 kubik i timmen så det är inga problem. De som många även missar är att det är inte hela poolen som kan läcka in utan bara till underkant av breddavloppet dvs när poolpumpen börjar suga in luft, i mitt fall ca 3 kubikmeter vatten.