Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?  (lĂ€st 7284 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Marcus87

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlĂ€gg: 6
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« skrivet: januari 19, 2016, 06:16:57:57 »
Vi ska bygga pool i vÄr tÀnkte vi och jag har kollat runt och fÄtt in offerter frÄn olika poolfirmor pÄ olika typer av pooler. Alla pratar ju för sin produkt sÄ dÀrför stÀller jag frÄgan hÀr. Vad ska man ha? Vad Àr bÀst? Hade nÀstan bestÀmt mig för folkpools durapool men har börjat fundera mer o mer pÄ pp-pool eller glasfiberpool.
Pp pool 8*4 frÄn poolnet med vÀrmepump
Hayward saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Pp-pool, glasfiberpool eller linerpool?
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2016, 12:06:03:03 »
Hej och vĂ€lkommen hit ! Det Ă€r vĂ€l lite sĂ„ hĂ€r ocksĂ„ att mĂ„nga tycker att just deras pool Ă€r den bĂ€sta typen - ganska givet för annars hade de vĂ€l valt nĂ„got annat... Men sedan beror mycket pĂ„ förutsĂ€ttningarna, sĂ„ för att kunna ge nĂ„gra rekommendationer behöver man veta lite mera. Hur stor pool har du tĂ€nkt dig ? Inom- eller utomhus ? TĂ€nkt anvĂ€ndning -  pool för barnen, motionssimning, avslappning etc ? Och sedan inte minst vad det fĂ„r kosta. Pooler kan vara allt ifrĂ„n super-budgetlösningar för nĂ„gra tusenlappar totalt till lyxiga anlĂ€ggningar dĂ€r det handlar om miljoner. Sedan kommer ocksĂ„ lokala förhĂ„llanden in - vad för sorts mark, Ă€r det plant eller kuperat osv ? Jord, lera, sand eller berg ? Var i landet du bor spelar vĂ€l ocksĂ„ in ibland - Ă€r det övre Norrland har du ju andra villkor Ă€n i SkĂ„ne vad det gĂ€ller övervintringsproblematiken och sĂ€songens lĂ€ngd.

Vi har haft olika pooler under Ă„rens lopp. Startade med enkel ovanmarkspool och har idag en inomhuspool. Vi har dock inte haft varken pp- eller glasfiberpool sĂ„ dĂ€r har jag ingen egen erfarenhet. Men vad det gĂ€ller sĂ„dana pooltyper som levereras hela sĂ„ gĂ€ller det ju Ă€nnu mera att kontrollera de lokala förhĂ„llandena. Det mĂ„ste ju gĂ„ att lyfta poolen pĂ„ plats - man mĂ„ste kunna komma Ă„t bĂ„de med stor lastbil och ev. Ă€ven  med mobilkran eller liknande.

Utloggad j-t

« Svar #2 skrivet: januari 19, 2016, 17:46:30:30 »
Skiljer mycke i dolda kostnader de pooltyperna mellan, men köper du den fÀrdig i marken sÄ behöver du bara sÀkerstÀlla att allt finns med sÄ du inte fÄr överraskningar nÀr dom vÀl Àr dÀr, annars Àr dÀr en del att tÀnka pÄ och fundera kring speciellt vilka förutsÀttningar du har gÀllande mark dÀr den Àr tÀnkt att stÄ (dÄligt drÀnerad, sluttning osv).

Utloggad Marcus87

• Nybörjare
  • *
  • Pool javisst!
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2016, 20:18:26:26 »
Jag har tÀnkt mig en 4x8 + utvÀndig trappa , tak 4x10 och vÀrmepump. HÀr Àr nÀstan ren sand, torrt, lÄngt till vatten och min trÀdgÄrd Àr helt platt!
Hayward saltklorinator

Utloggad Erica

« Svar #4 skrivet: januari 19, 2016, 20:52:55:55 »
Med de förutsÀttningarna kan vilken som helst av typerna fungera rent tekniskt. Hur Àr det med Ätkomligheten om du funderar pÄ pp-pool eller glasfiber - kommer man Ät att lÀgga ned en sÄdan utan problem ? Linerpool med trappa tyckte mÄnga lÀt svÄrt förr, men numera tycks det sÀljas en hel del sÄdana utan att det verkar vara nÄgra större problem. De olika typerna ger ju lite olika yta inÄt - plast (pp-pool), glasfiber, liner o.s.v.

Eftersom du har sand och torrt omkring huset (gÀller det ocksÄ vid poolbottendjupet ?) sÄ kommer du inte att fÄ problem med att ev. liner flyter upp vid en tömning, inte heller att "hela baljan lyfter" om du kör med pp-pool eller glasfiber.

Utloggad Marcus87

• Nybörjare
  • *
  • Pool javisst!
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2016, 05:29:01:01 »
Det Àr inga större problem med Ätkomligheten. Man lyfter smidigt en balja pÄ plats med en kranbil. Ja det Àr torrt vid poolbotten med. Har ca 8 meter ner till vatten hÀr sÄ de Àr ingen fara med de. KÀnns ju smidigt med en fÀrdig balja men sÄ Àr ju frÄgan hur lÀnge en pp pool eller glasfiber pool hÄller och hur de blir efter nÄgra Är. Bleker solen dom kraftigt tro? Och vad man isf kan göra Ät de?
Hayward saltklorinator

Utloggad Erica

« Svar #6 skrivet: januari 20, 2016, 10:23:25:25 »
Glasfiberpooler Àr ju i olika fÀrger - det finns ju de som Àr helvita och dÄ lÀr de ju inte blekas. Men alla pooler med fÀrg (liner, plast, mÄlade) bleks nÄgot med tiden. Dels av solljus, dels av klorvattnet. GÄr det för lÄngt sÄ Àr det ju i en mÄlad pool ommÄlning som gÀller. I en pp- eller glasfiberpool (fÀrgad) kan man ju tÀnka sig att mÄla, men det kÀnns ju inte direkt tilltalande. Vill du ha absolut sÀkerhet mot blekning Àr det vÀl antingen vit pool eller kakelklÀdd pool, som dÄ mÄste gjutas i vattentÀt betong och dÄ drar en betydligt högre kostnad om inte du kan göra jobbet sjÀlv, som gÀller. Om du tÀcker poolen med övertÀckning som inte slÀpper igenom UV-strÄlning sÄ snart ni inte badar sÄ minskar du ju solblekningen rejÀlt. Klorblekning frÄn vattnet kommer du inte ifrÄn, men hÄll inte klorhalten högre Àn vad som behövs för god desinfektion. I en privatpool rÀcker det med 0.5-1 ppm.

Ditt utgÄngslÀge med plan mark, sand, inget vatten ens i nÀrheten av poolbotten Àr ju vÀldigt tacksamt. DÄ gÄr det ju att i princip vÀlja fritt mellan de olika typerna. Ingen modell Àr omöjlig eller olÀmplig.

Utloggad j-t

« Svar #7 skrivet: januari 20, 2016, 18:43:56:56 »
Satte samman en motsvarande durapool, annan leverantör bara, med en utvĂ€ndig rak trappa och det blev fantastiskt bra  (har ungefĂ€r samma förutsĂ€ttningar som du) men det kostar och tar tar. Betongbil x2 (platta+vĂ€ggar) ca 35kkr, armering ca 8kkr, grĂ€vning osv 30-60kkr osv. LĂ€gg sedan pĂ„ de arbete som krĂ€vs för att göra allt, har ca 400 manntimmar inkl 1 meter trĂ€dĂ€ck runtomkring, alla moment tar sĂ„ vĂ€ldigt lĂ„ng tid fast det lĂ„ter sĂ„ enkelt om man inte gjort det förut.
Med facit i hand sÄ skulle jag kanske gÄtt pÄ en pp-pool istÀllet, glasfiber Àr jag personligen anti till pga att den fÄr grÀvas upp om den blir dÄlig medans en pp-pool kan du sÀtta liner i (glasfibern kan teoretiskt ocksÄ men aldrig hört talas om nÄgon som gjort de). PP-poolen krÀver betydligt mindre arbete för att anlÀggas men samtidigt sÄ Àr den vÀldigt stabil.

Utloggad Marcus87

• Nybörjare
  • *
  • Pool javisst!
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2016, 18:58:34:34 »
GrÀvningen fixar jag sjÀlv och de mesta av det andra med men de som lockar med en fÀrdig balja Àr smidigheten och tiden. De gÄr ju pÄ nÄgon vecka dÄ medans man med en durapool har minst 5 veckor med tanke pÄ att betongen mÄste torka. Jag trodde att pp polen var sladdrig och inte alls stabil eftersom man mÄste Äterfylla med torrbetong men dÄ har jag kanske fel för mig?
Hayward saltklorinator

Utloggad Erica

« Svar #9 skrivet: januari 20, 2016, 22:36:31:31 »
Satte samman en motsvarande durapool, annan leverantör bara, med en utvĂ€ndig rak trappa och det blev fantastiskt bra  (har ungefĂ€r samma förutsĂ€ttningar som du) men det kostar och tar tar. Betongbil x2 (platta+vĂ€ggar) ca 35kkr, armering ca 8kkr, grĂ€vning osv 30-60kkr osv. LĂ€gg sedan pĂ„ de arbete som krĂ€vs för att göra allt, har ca 400 manntimmar inkl 1 meter trĂ€dĂ€ck runtomkring, alla moment tar sĂ„ vĂ€ldigt lĂ„ng tid fast det lĂ„ter sĂ„ enkelt om man inte gjort det förut.
Med facit i hand sÄ skulle jag kanske gÄtt pÄ en pp-pool istÀllet, glasfiber Àr jag personligen anti till pga att den fÄr grÀvas upp om den blir dÄlig medans en pp-pool kan du sÀtta liner i (glasfibern kan teoretiskt ocksÄ men aldrig hört talas om nÄgon som gjort de). PP-poolen krÀver betydligt mindre arbete för att anlÀggas men samtidigt sÄ Àr den vÀldigt stabil.

Varför skulle inte bĂ„de pp-pooler och glasfiberpooler vara  fullt möjliga att reparera vid skador ? PP-pool Ă€r gjord av polypropen och polypropen Ă€r en plast som gĂ„r att svetsa. Det borde alltsĂ„ vara fullt tĂ€nkbart att svetsreparera en sĂ„dan pool. Man mĂ„ste förstĂ„s dĂ„ fĂ„ tag i plast i samma fĂ€rg men det borde vĂ€l gĂ„ att fĂ„ fram genom leverantören ? Glasfiber gĂ„r ju att reparera vid skador nĂ€r det gĂ€ller bĂ„tar - rimligtvis gĂ„r det  dĂ„ med pooler ocksĂ„. En familj i bekantskapskretsen seglade pĂ„ ett grund med sin bĂ„t som Ă€r gjord av glasfiber / polyester. Det gick utmĂ€rkt att laga den ganska stora skadan med glasfibervĂ€v och flera lager plastpĂ„lĂ€ggning, sedan gelcoat. Borde inte samma teknik fungera pĂ„ en pool ?

Vad det gÀller att lÀgga liner i en pool gÄr vÀl detta med vilken pooltyp som helst. Det som blir jobbet blir vid genomföringar, skimmer m.m. , men stommens material borde inte ha nÄgon större betydelse. Det som skulle vara det verkliga problemet med "plastbaljor" oavsett plasttyp vore vÀl om plasten Äldras pÄ nÄgot sÀtt sÄ att sjÀlva hÄllfastheten i stommen försvinner efter X antal Är. Men finns det nÄgra sÄdana rapporter för vare sig pp-poler eller glasfiberpooler ?
« Senast Ă€ndrad: januari 20, 2016, 22:40:02:02 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme