Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Brom och klor är två ämnen som har mycket gemensamt, så även bieffekterna som t.ex. tänkbar bildning av bromoform resp. kloroform. Ingen av dem är precis nyttig, men vid normal användning i en privat miljö (pool eller spa) så skall bildningen av dem inte heller vara något stort problem. De skall helt enkelt inte finnas i sådana koncentrationer att man kommer ens i närheten av de farliga nivåerna.Vad det gäller den aktuella vattenrengöringen som diskuterades i tråden förstår jag väl Rickards undran. Om medlet är ett flockningsmedel så kan det i och för sig hjälpa mot mjölkigt vatten, genom att binda mycket små partiklar till större så att filtreringen tar hand om dem. Men tiden låter orealistiskt kort. Jag har själv använt flockningsmedel till vår pool. Det fungerar bra och ger klart vatten snabbare än att bara vänta. Men tider på 30 minuter låter inte som det stämmer. Sist vi flockade poolen tog det 2-3 dygn från svårgenomskinligt vatten till kristallklart. I ett spa går saker och ting säkert snabbare (mindre vattenvolym, högre filtrering per tidsenhet) men de kemiska mekanismerna tar ändå sin tid. Så om 30 minuter verkligen stämmer så tycker jag det låter egendomligt. 30 timmar, ja det skulle jag inte ha reagerat på.
Brom och klor är två ämnen som har mycket gemensamt, så även bieffekterna som t.ex. tänkbar bildning av bromoform resp. kloroform. [...]
Det finns dock en väsentlig skillnad, Brom bildar alltid bromoform vid oxidering. Klor bildar kloroform när det oxiderar i surt vatten. Hålls pH på korrekt nivå (7,2-7,4) så bildas knappt mätbara mängder klorofom.Har ni funderat på varför det inte finns några offentliga bad (som har krav från myndigheter på vattenvärden och egenkontroll mm) som använder brom eller någon fancy hokuspokus kemikalie som ibland förespråkas på detta forum?
Har ni funderat på varför det inte finns några offentliga bad (som har krav från myndigheter på vattenvärden och egenkontroll mm) som använder brom eller någon fancy hokuspokus kemikalie som ibland förespråkas på detta forum?
Man behöver inte vara någon Einstein för att kunna svara på den frågan. Svaret är pengar. Kloret är billigast. Punkt!
Nej så enkelt är det inte. Det finns åtskilliga andra skäl än priset: en är den stora erfarenheten av att använda klor. Offentliga bad måste använda metoder som man VET fungerar och som man kan mäta upp och dokumentera. Där faller alla "hokus pokus lösningar" som dyker upp och som påstår sig vara något revolutionerande nytt bort direkt. Medlet man använder måste dessutom passa för utrustningarna - dvs vara automatiskt mätbart och doserbart på ett rimligt sätt. Det får inte finnas problem som inte utretts ordentligt - t.ex. då bildandet av cancerogena biprodukter. Detta är noggrant utrett och studerat för klor, medans motsvarande oftast saknas för alternativen. Bromoform vill man säkert inte riskera att få problem med.Men visst finns det enstaka kommersiella bad som använder andra alternativ. Jag har stött på hotell i Tyskland som använder ozonrening t.ex. Främsta orsaken brukar nog då vara att man vill vara tillmötesgående mot kunder som kanske inte gillar lite klorlukt.