Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Hur stor pool?  (lst 3035 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Slarren

Hur stor pool?
« skrivet: augusti 13, 2015, 11:34:35:35 »
Halloj!

Jag kommer d aldrig igng med att bygga en pool fr det r s mycket funderingar i mitt huvud hela tiden.

Ibland r jag tvrsker p att bygga en pool i thermoblock men sen s ngrar jag mig och tnker att en jf fritid storpool duger vl skert t mig.

Just nu s funderar jag ver storleken p poolen. Jag har jttestor tomt s den stter inga begrnsningar fr storleken p poolen.
Vad r nackdelarna med en stor pool frutom att den kostar mer att bygga?

Blir det mycket dyrare uppvrmning? Blir alla tillbehr mycket dyrare? Pumpar, vrmare, tckning?
r det vrt storleken eller ska man bara ha en klassisk 4x8? <dontkn>

Utloggad kg21

SV: Hur stor pool?
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2015, 11:44:44:44 »
Ja, allt blir nog dyrare, inte minst taket fr varje storlek du mste g upp.
Bst vrde fr pengarna r nog att g p ngot 'standard'-mtt, tex 8x4.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjlldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Vrmepump: Astral AC10P
Drnpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trdck 32*145
Byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad je

« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2015, 12:43:22:22 »
Jag hade nog gtt upp lite, speciellt p lngden fr att f plats med en riktig trappa/GT hylla om du inte har ngra bekymmer med utrymme. Lite dyrare att bygga, inte s mycket mer vatten da djupet jo inte blir samma som i resten av poolen, vattenytan blir jo lite strre, s du frlorar lite mer vrme dr, men jag tror inte det blir s stor skillnad i uppvrmning eller storlek p pumpar etc. Jag kr med samma pump/filter lsning som jag hade gjort om jag hade byggt en 8X4.
Om det r vrt den extra kostnaden blir vl upp till var och en. Jag skulle inte byggt en pool utan trappan/GT hyllan, men andra vill nog sja att detta inte r viktigt alls.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortndan, brutit hrn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer frn Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Tv 300W lampor i ena lngsidan, tv 50W Spa lampor i trappan. Tv breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad exposed

« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2015, 13:13:13:13 »
Vi ville heller ikke ha laget basseng uten trappan/GT hyllan. Valget vrt falt p Wanaka 750 med 2x trapp og hylle i midten.

Vi valgte hvitt basseng.

http://luxe-pools.fr/out/pictures/generated/product/2/665_665_75/piscinevolet_piscinecoqueavecvolet_voletpourpiscine(8).jpg

7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp p hver side
Bygger 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Vrmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk ndstrmsaggregat.

Utloggad Slarren

« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2015, 13:25:09:09 »
Ja en GT-hylla vore ju frsts jkligt fint! Jag vill ju ha poolen mest fr att mysa och supa i tillsammans med polarna medan frugan ven tycker att det kan vara najs att simma lite. @exposed vad fr man ge fr en sn dr balja?
Hur lng tycker ni man behver ha d? 10m?

Utloggad TommyC

« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2015, 16:42:25:25 »
Vi har den udda storleken 3,4 x 7,8 m vilket rcker bra d vi oftast r 2 personer som badar och sllan fler n 4 personer. Skulle jag vilja ka ngot mtt s skulle jag i frsta hand ka lngden. Varje meter extra mrks nog ganska bra s 3,4 x 10 m skulle passa utmrkt. Bredden 3,4 m rcker fr att mtas simmande samtidigt som kostnaden fr taket blir lgre. Vr pool har lite mindre djup n normalt p ca halva ytan, det hller nere volymen och drmed uppvrmningskostnaden.

Vi har en invndig hrntrappa som fungerar ganska bra men en trappa/hylla lngs hela kortsidan skulle vara bttre som fresls ovan.

Kolla aktuella priser p tak innan ni lser mtten. Fundera p om inte ett fast tak som bara delvis gr att ppna skulle fungera bttre. Vi gillar vrme och drar inte isr taket om det inte r minst 25 grader i luften. Under taket r det varmt och mysigt ven om det regnar och blser kalla vindar dr ute.

Vr pool r idag poolbl (jotun 7010) men nsta gng jag plastar om den (gelcoat och topcoat) s blir den vit bde fr att det r snyggt och fr att vit gelcoat finns p hyllan.

Om kostnaden inte spelar roll s r det s stort som mjligt som gller. r man ofta fler n 4 personer s ska nog bredden vara minst 4 meter.
« Senast ndrad: augusti 14, 2015, 18:10:36:36 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika niver. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vrmepump stlld p 31 grader. Lgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad aromata

« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2015, 20:34:00:00 »
Smal och lng verkar perfekt om man vill simma. 3,4x10m lter idealiskt i mina ron.

Nu har jag 8x4m och det knns som ett minimum om man vill simma. Vill man bara plaska runt spelar storleken inte s stor roll, kan jag tycka.

Jag har stege men idag hade jag nog byggt med trappa. Bra stt att ta sig ner i vattnet, bra fr barn, bra om man bara vill sitta och njuta.

Utloggad exposed

« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2015, 10:52:18:18 »
Ja en GT-hylla vore ju frsts jkligt fint! Jag vill ju ha poolen mest fr att mysa och supa i tillsammans med polarna medan frugan ven tycker att det kan vara najs att simma lite. @exposed vad fr man ge fr en sn dr balja?

Hei!

Jeg er ikke helt sikker p hva selve "baljan" ligger p, men jeg vil tro at den ligger p 150-200' NOK. Min totale regning fra Pahlen blir p 340'. Da er baljan, automatisk lamelltrekk, renseanlegg, skimmer, rr, Idegis poolstation + klor/PH styring - inkl beholdere for klor/ph, Dolphin M5, Poolblaster, varmepumpe, ledlys og 100% montering inkl.

Men med tanke p poolrobot er ikke dette bassenget optimalt. Da er det MYE bedre uten trapp og rette vegger. Jeg fikk med en poolblaster p kjpet etter at jeg klagde p at Dolphin ikke tok vegger/trapp i bassenget. Ville uansett ha valgt trapper en gang til. GThyllan er VELDIG fin og det er plass til mange.
Bygger 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH

Utloggad exposed

« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2015, 10:54:16:16 »

Hvis fruen nsker svmme, hvorfor ikke montere motstrm? Jeg vil tro at det blir billigere i lengden med tanke p kjemikalier og oppvarming. Tak/sikkerhetstrekk blir ogs dyrere jo strre basseng du har.
Bygger 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!